Nu Microsoft vooral omzet behaalt van zakelijke gebruikers en clouddienst Azure, probeert CEO Satya Nadella analisten gerust te stellen dat het bedrijf nog wel degelijk een consumententrategie heeft: Xbox, pc-gaming en apparaten met digitale assistenten als Cortana. Maar hij wist niet te overtuigen.

Met de eerdere ondergang van consumentenproducten als Windows-telefoons, Groove Music pass en Zune vragen sommige klanten zich af of Microsoft eigenlijk nog wel aan een consumentenstrategie denkt. "Als ik 's avonds thuiskom, praat ik met Alexa, niet met Cortana", zei een analist tijdens een conference call vannacht met investeerders.

"Onze echte strategie is om niet alleen goed werk te doen met de console, maar ook om de dingen waar we aan werken met de pc te complementeren", antwoordde Nadella. Hij stelt dat pc-gaming een groeimarkt is en Microsoft wil die platforms bij elkaar brengen met de Game Pass (momenteel enkel op Xbox), streamingdienst Mixer waarmee gamers hun sessies op zowel pc- als Xbox-games kunnen uitzenden en mobiele games, waarbij Nadella benadrukte dat Minecraft op bijna elk platform draait.

Nadella haalde ook aan, zoals al eerder werd gezegd door andere Microsoft-topmensen, dat het bedrijf van plan is zijn clouddienst Azure te gebruiken om gaming te verbeteren - hoewel het momenteel niet duidelijk is hoe dan. Een interessante ontwikkeling op dat gebied is Microsofts overname van PlayFab deze week, een bedrijf dat de back-end diensten die nodig zijn om games online te draaien versimpelt.

Het is in feite het doel van Microsoft om abonnements- en streamingdiensten aan te bieden op alle soorten platforms, zegt Nadella. Maar qua apparaten is de CEO wat vager. Microsoft moedigt AI-ontwikkeling in het algemeen aan. Vanuit Office 365 is veel te leren over het koppelen van werk en privé en Nadella hoopt dat ontwikkelaars van andere apparaten hun diensten naar Windows porten. Bijvoorbeeld Amazons Alexa: "Die zouden we verwelkomen op onze apparaten", aldus Nadella.

Dat was een uitgelezen kans om de Cortana-speaker Invoke van Harman Kardon te pluggen, maar dat deed hij niet. Ook sprak hij niet over de ambitieuze plannen om Cortana te embedden in diverse apparaten, zoals auto's. Nadella benoemde Cortana als een voorbeeld van Azure's cognitive services, in plaats van een agent die gericht is op consumenten.

Ondanks dat presenteerde Microsoft prima resultaten voor zijn tweede fiscale kwartaal. De omzet was 12 procent hoger dan vorig jaar. Net als veel andere bedrijven kreeg Microsoft een flinke klap van Trumps nieuwe belastingmaatregel die geld moet terughalen naar de VS. Dat kwam voor Microsoft neer op een kostenpost van 13,8 miljard dollar. Maar zelfs daarmee verloor het bedrijf slechts 6,3 miljard.

De omzet van gaming was hoog, zoals dat meestal gaat in het financiële kwartaal waar sinterkerst in valt. De verkoop kwam uit op 3,9 miljard dollar, een nieuw record voor Microsoft. Abonnees voor Xbox Live stegen naar 59 miljoen actieve gebruikers per maand, wat aangeeft dat er veel gamers regelmatig hun Xbox aanzetten. De meerderheid van die omzet was afkomstig van de release van de Xbox One X, aldus het Microsoft.

"Het bedrijf is een van de weinige oude techbedrijven die een nieuw hoofdstuk heeft kunnen starten en relevant is in cloud, commerciële toepassing van AI en IoT", zegt analist Pat Moorhead. "Microsoft heeft een lange klantenlijst met partijen die dit soort activiteiten ontplooit." Volgens Nadella laten de resultaten zien dat de de strategie van 'intelligente cloud en intelligente edge' zich terugbetaalt.

Maar Microsofts aanpak op de consumentenmarkt lijkt te zijn gericht op Xbox, wat pc-gaming en verder niets.