Met het aanbieden van Office 365 komt een einde aan de Business Productivity Online Suite (BPOS), dat eveneens online kantoorapplicaties aanbood. Belangrijkste verschil is dat Office 365 ook door zelfstandigen zonder personeel kan worden gebruikt, terwijl BPOS abonnementen aanbood vanaf 5 gebruikers. Verder biedt Officie 365 meer functionaliteiten en wordt het op termijn uitgebouwd, met onder meer Dynamics CRM en Intune.

De bètatermijn duurt dertig dagen. Daarna komt Office 365 officieel uit, Het hele pakket gaat voor ondernemingen tot 25 werknemers 5,25 euro kosten. Bedrijven met meer dan 25 werknemers kunnen kiezen uit meerdere abonnementsvormen. Abonnementen kunnen ook op lossen onderdelen, bijvoorbeeld email, worden afgesloten.

Desktopversie nog steeds nodig

In overeenstemming met Microsofts Software+Services-strategie moeten gebruikers van de clouddienst ook een Office-versie op de desktop hebben draaien. Binnen Office 365 zijn naast de kantoorapplicaties tevens een chatdienst, opslagruimte van 25 GB en mogelijkheden om een website te bouwen aanwezig. Gebruikers kunnen online vergaderen en samen aan een document werken. Office 365 is niet alleen beschikbaar via desktops en notebooks, maar ook met smartphones.

Microsoft zegt 99,9 procent uptime te garanderen. Met BPOS ging het in het verleden nogal eens fout met die beschikbaarheid. Vorig jaar lag de dienst er enkele malen uit. Wordt de 99,9 procent niet gehaald, dan belooft Microsoft geld terug te geven. De data in de cloud wordt opgeslagen op servers in verschillende datacenters, waarbij die data wordt verdeeld over verschillende mondiale regio’s.