De eigen tablets van Microsoft waren oorspronkelijk alleen online bij de maker te bestellen en in diens eigen winkels. Zo'n Microsoft Store is als zogeheten pop-up store in Nederland gebruikt ter gelegenheid van de Surface-lanceringen (eerst de RT-variant met ARM-processor en daarna de Pro-variant met Intel-chip). Daarnaast verkopen winkels als MediaMarkt, Dixons en Mycom de Microsoft-tablet.

Tablet het kanaal in

Nu vergroot de Windows-maker de distributie van zijn twee Surface-varianten door distributeurs en resellers te gebruiken. Deze uitbreiding begint in Microsofts thuismarkt de Verenigde Staten. In de loop van de komende maanden volgen meer landen. Het is nog niet bekend of Nederland daar al direct bij zit.

De distributeurs die Microsoft nu in de VS inzet, zijn Ingram Micro, Synnex en Tech Data. Deze categorie kanaalbedrijven zijn nu door Microsoft geautoriseerd om de Surface te verkopen aan wederverkopers. Die tweede channel-categorie bestaat wat betreft Amerika voor de Windows 8-tablets uit CDW, CompuCom Systems, En Pointe Technologies, Insight Enterprises, PC Connection, PCM, SHI International, Softchoice, Softmart en Zones. Zij verkopen de hardware aan de uiteindelijke gebruikers.

Ook zakelijk

Dit betreft niet alleen consumenten, maar ook zakelijke gebruikers. Microsoft vermeldt in zijn aankondiging van de kanaaluitbreiding dat de resellers toegevoegde waarde bieden zoals custom-imaging. Klanten kunnen dan een Surface-tablet compleet naar eigen voorkeur geleverd krijgen, ingericht met de applicaties die een bedrijf gebruikt.

Andere zakelijke diensten zijn asset-tagging om apparaten te kunnen overzien, onsite service en support voor reparatie en onderhoud, recycling voor kapotte apparaten, en databescherming. Partner-topvrouw Diane Golshan blogt ook over de verkoopkansen voor Surface-tablets aan organisaties van alle groottes.

Uitverkoop en nieuw topmodel

Microsoft-watcher Mary Jo Foley meldt nog dat Microsoft de onderwijskorting die deze zomer geldt voor Surface-tablets gaat uitbreiden naar de zakelijke markt. Ook dat gebeurt eerst in de VS, in de komende weken al. Deze uitverkoop voor scholieren en studenten geldt ook in Nederland.

Ondertussen heeft Microsoft ook een derde model van de Surface Pro-variant uitgebracht: met een SSD (solid-state drive) van 256 GB. Dit nieuwe topmodel komt in beperkte oplage uit en is bedoeld voor de zakelijke markt, weet de internationale News Service van Webwereld-uitgever IDG te melden. Het is dan ook alleen via de voor Surface aangeworven channelpartners verkrijgbaar.

Hier een blik in de tijdelijke Microsoft Store in de Kalverstraat te Amsterdam: Via: openmarketingTV.