In de campagne zou een schrijfster vertellen hoe gemakkelijk haar overstap is verlopen en hoe Windows XP haar leven heeft veranderd. "Windows XP geeft me een grotere vrijheid, flexibiliteit en een betere aansluiting op de rest van de pc-wereld", aldus de vrouw in de campagne. Een woordvoerder van Microsoft verklaarde tegenover CNet dat het een freelance-schrijver de opdracht had gegeven de tekst samen te stellen. De campagne moest een persoonlijk karakter hebben, zoals de advertenties van Apple's `Switch'-campagne waarin gebruikers `openhartig' over hun ervaring met de overstap naar Apple spreken. Het bedrijf zegt bij nader inzien het te betreuren dat de tekst op zijn website heeft gestaan. Microsoft zegt geen plannen te hebben voor een reclamecampagne waarbij Apple-gebruikers worden opgeroepen naar de pc over te stappen. De advertentie is nog in de cache van google op te vragen.

Vriend of vijand?

Microsoft ontwikkelt ook pro-Apple campagnes. Het bedrijf heeft onlangs een nieuwe advertentiecampagne ter waarde van één miljoen dollar aangekondigd voor de MacOS X uitvoering van Office. Dit is hard nodig want de Apple-divisie van Microsoft had erop gerekend in juli van dit jaar 750.000 exemplaren van Office voor de Apple te hebben verkocht. In juli had Microsoft 300.000 exemplaren van de kantoortoepassingen verkocht.

OpenOffice

Apple-gebruikers zullen overigens binnenkort een nieuw alternatief voor MS-Office hebben. Inmiddels namelijk is de testuitvoering van het bekende gratis Office-pakket OpenOffice beschikbaar gesteld. De beta werkt nog alleen onder het x-windows systeem. Een andere grafische omgeving dan Apple's eigen ` Aqua' grafische systeem. De beta werkt alleen onder MacOS X 10.2 en is volgens de makers nog niet bedoeld voor de doorsnee gebruiker.