Google heeft een groot deel van z'n succes te danken aan het PageRank-systeem. Bij PageRank wordt een relevantie aan een internetpagina gebaseerd op het aantal webpagina's dat naar deze pagina linkt. Daarbij telt een link van een pagina met een hoge pagerank zwaarder als een link vanaf een pagina met een lage pagerank.

Microsoft wil een soortgelijk systeem gebruiken, maar gaat een menselijke factor toevoegen, meldt Cnet. Het Microsoft systeem, dat de naam BrowseRank draagt, beoordeelt webpagina's aan de hand van het surfgedrag van bezoekers. Zo beoordeelt BrowseRank een site niet alleen op het aantal bezoekers dat de site bezoekt, maar ook op de tijd die een bezoeker op de site doorbrengt, omdat dit volgens Microsoft een belangrijke graadmeter is.

Terreinwinst

Microsoft hoopt met de nieuwe zoektechnologie terrein op de zoekmarkt te winnen. In het verleden probeerde het bedrijf dat vooral te doen met behulp van overnames, zoals onlangs nog met de start-up Powerset (en uiteraard de vooralsnog mislukte overname van Yahoo).

Nu probeert Microsoft het vooral met onderzoek naar nieuwe mogelijkheden, zoals de BrowseRank-technologie. PageRank heeft volgens Microsoft namelijk een aantal tekortkomingen. Zo zou het Google-systeem eenvoudig te bedotten zijn door websites vol links te bouwen, de zogeheten link farms. Door veel links naar een bepaalde pagina te leiden, kan deze pagina snel omhoog gewerkt worden in de zoekresultaten van Google. Daarbij is het volgens Microsoft een groot gemis dat Google geen rekening houdt met de tijd die een bezoeker doorbrengt op een pagina.

Google niet onaantastbaar

Google mag dan een dominante marktpositie hebben, het bedrijf waant zich niet onkwetsbaar. Het heeft meermaals laten weten dat zoekfunctionaliteit de kernactiviteit is en dat er voortdurend wordt gewerkt aan de verbetering hiervan. Een groot team ontwikkelaars werkt continu het verbeteren van het zoeksysteem en alleen in het tweede kwartaal van dit jaar zijn er al meer dan 100 updates gedaan aan het systeem.

Verbeteringen

Ondertussen wacht ook Yahoo niet lijdzaam af. Het bedrijf hoopt z'n zoekfunctionaliteiten te verbeteren met behulp van verschillende vernieuwingen, waaronder BOSS (build your own search service), waarmee gebruikers zoekresultaten van Yahoo samen met advertenties kunnen tonen.