Op de tweede plaats in de top tien staat zoeksite AltaVista.com, gevolgd door ICQ.com op de derde plek. Opvallende resultaten, want op zowel Microsoft.com als ICQ.com is niet veel te beleven. De sites bieden voornamelijk productinformatie en software die te downloaden is. Daarnaast bevat ICQ.com een soort telefoonboek met ICQ-gebruikers. Op de vierde plek in de top tien staat Astalavista.box.sk, een bekende zoekmachine voor softwarecracks. Met die cracks kan de verplichte en soms kostbare registratie van software worden omzeild. Astalavista is voornamelijk populair bij de ervaren internetters en computergebruikers. De top tien van Multiscope bestaat verder uit Yahoo.com op plek vijf gevolgd door Real.com, WinAmp.com, Macromedia.com, Tucows.com en MP3.com. Multiscope werkt voor haar Visiscan met een panel van 700 netgebruikers die maandelijks hun logbestanden opsturen. De top tien wekt de indruk dat het hier om de meer ervaren surfers gaat. "Nee hoor. De 700 panelleden zijn een dwarsdoorsnede van de Nederlandse internetbevolking", reageert Stefan Pauls van Multiscope. "Al is het wel zo dat er geen internetters tussen zitten die de laatste drie maanden online zijn gegaan." Om Visiscan representatiever te maken is Multiscope wel bezig met een uitbreiding van het panel. "We willen van 700 naar 2000 leden", zegt Pauls. "Ook de software wordt vernieuwd. Nu moeten panelleden handmatig het logbestand opsturen. Dat moet makkelijker worden, zodat ook echte beginners het snappen." Volgens Pauls is in het huidige onderzoek alleen Astalavista een vreemde eend in de bijt. "De meeste sites worden toch bezocht om software op te halen. Als iemand video beelden wil bekijken moet hij een plug-in hebben." De conclusie die dan valt te trekken is dat downloaden buitengewoon populair is onder de Nederlandse internetters. Real.com levert de RealPlayer, Macromedia de Schockwave en Flash plug-ins, WinAmp een MP3-speler en Tucows biedt van alles en nog wat. Viacom kunnen muziekbestandjes worden opgehaald.Eerdere relevante berichten: Aantal webgebruikers explosief toegenomen (23 maart 2000) BOL.com best bezochte Nederlandse webwinkel (25 februari 2000) Multiscope: belangstelling voor e-commerce groeit (04 februari 2000) Bijna helft van internet-newbies is vrouw (25 januari 2000)