De opkomst van Google Apps voor bedrijven dwingt Microsoft om naast zijn standaard software voor email en document-delen, ook online versies aan te bieden. Op zijn jaarlijkse bijeenkomst voor verkooppartners deze week, onthulde de softwaregigant de prijzen van deze diensten.

Voor de gehele hosted business productivity suite betalen bedrijven 15 dollar per gebruiker per maand. De volledige suite bevat Exchange Online, Office SharePoint Online, Office Communications Online en Office Live Meeting. De diensten kunnen ook individueel aangekocht worden, maar dan liggen de prijzen iets hoger. Exchange Online kost 10 dollar per gebruiker per maand, SharePoint Online 7,25 dollar, Office Communications Online 2,50 dollar en Office Live Meeting Online 4,50 dollar. Bij elkaar opgeteld komt dat neer op 24,25 dollar.

Deskless services

Naast de productivity suites introduceerde Microsoft tijdens haar Worldwide Partner Conference (WPC) in Houston deze week ook twee 'deskless' services voor gebruikers die niet per definitie aan een pc zitten, maar wel toegang tot e-mail en de interne bedrijfswebsites vereisen. Deze Exchange Online Deskless Worker en SharePoint Online Deskless Worker diensten zullen begin volgend jaar beschikbaar komen voor 3 dollar per gebruiker per maand.

Kiezen tussen twee kwaden

De scherpe concurrentie van ondermeer Google dwingt Microsoft om zijn prijzen laag te houden. Dat prijsbeleid wekt echter irritatie op bij wederverkopers die al jarenlang online versies van Exchange aanbieden. Zij zien hun marges door de lage prijzen sterk afnemen en moeten direct met Microsoft gaan concurreren.

Volgens een voormalig Microsoft partner die graag anoniem wil blijven, wist Microsoft heel goed dat haar partners hier niet blij mee zouden zijn, maar was het een kwestie van kiezen tussen twee kwaden: "Aan de ene heeft bezorgt Google het bedrijf flink wat kopzorgen en aan de andere kant zijn er de hosted Exchange-partners waarmee Microsoft al jaren samenwerkt. De vraag is dan welke van deze twee partijen het minst belangrijk is. Ik denk dat die keuze snel was gemaakt."

Ook voordelen

Volgens Danny Essner, marketingmanager van Microsoft hosted Exchange partner Intermedia, is het prijsmodel erg agressief. Hij verwacht dat de nieuwe prijzen zullen dwingen om harder en effici├źnter te werken.

Desondanks juicht Essner de ontwikkeling toe: "Microsoft voegt niet alleen concurrentie toe aan de markt voor hosted services, maar ook jarenlange kennis en bewustwording. Dat is een goede ontwikkeling voor iedere die hosted services levert."

Daarbij komt dat Microsoft samen met haar nieuwe diensten ook een nieuw vergoedingssysteem voor wederverkopers introduceert. Partners die de hosted business productivity aan een klant leveren, ontvangen in het eerste jaar 12 procent van de inkomsten per gebruiker per maand en daarna 6 procent. Allison Watson, vice president van Microsoft's worldwide partner groep, verwacht die vergoeding partners tevreden zal stellen: "Niet alleen zijn de vergoedingen van het eerste jaar eerlijk, de vergoedingen in de jaren daarna stellen partners in staat om een goede jaarlijkse inkomstenbron te realiseren."