Voormalig politiek adviseur Mark Penn behoudt zijn positie als afdelingshoofd in het managementteam van nieuwbakken Microsoft-CEO Satya Nadella. De bedenker van de omstreden Scroogled-campagne krijgt desondanks een nieuwe rol als Chief Strategy Officer (CSO). Daarmee vervalt zijn takenpakket met betrekking tot marketing maar blijft hij rechtstreek rapporteren aan Nadella.

Lees ook:

Stoelendans Microsoft-top gaat door: exit Bates en Reller Machtsverschuiving Microsoft-top: topvrouw gedegradeerd

In de nieuw gecreëerde functie wordt Penns "mix van data-analyse en creativiteit" ingezet bij meer producten en strategische investeringen, leest zijn aangepaste profiel op Microsofts officiële bedrijfspagina. Maar tegelijkertijd verschuiven zijn marketingverantwoordelijkheden door naar Chris Capossela, die de afzwaaiende topvrouw Tami Reller opvolgt.

Het is daarom moeilijk in te schatten of er kan worden gesproken van een promotie voor Penn. Hij werkt pas sinds 2012 fulltime voor Microsoft. De voormalig opiniepeiler en politiek adviseur van onder meer Bill Clinton, Bill Ford, Tony Blair en de Israëlisch oud-premier Menachem Begin is verantwoordelijk voor de 'Scroogled'-reclamecampagne om concurrent Google zwart te maken.