Alles gaat mis bij de migratie. E-mail verdwijnt, persoonlijke homepages zijn onbereikbaar, inbellen is een ramp, de helpdesk is overbelast en de keuze aan nieuwsgroepen is flink beperkt. Daar komt nog bij dat ongeveer 10.000 voormalige Gironetters een cd-rom van Freeler kregen die fouten bevat.

Freeler doet haar best om de fouten te herstellen, maar het lijkt meer pappen en nathouden. Om de problemen met inbellen op te lossen is bijvoorbeeld besloten het Gironet-inbelnetwerk langer open te houden. In eerste instantie tot 1 december, dat is nu met een week verlengd tot 8 december. Voor de helpdesk werd een gratis 0800-nummer geopend, dat ook binnen de kortste keren onbereikbaar was. Volgens veel klagers zijn de medewerkers bovendien onkunding.

De ellende begon op 24 november met het uitschakelen van de Gironet-mailserver. Daardoor werden de abonnees in een klap onbereikbaar per e-mail.

E-mail kwijt

De elektronische post wordt opgeslagen, zegt Freeler. Zodra de klant is overgestapt wordt de mail doorgestuurd naar een Freeler-adres. Dat is althans de bedoeling. "Dit automatisme werkt op dit moment nog niet feilloos," erkent Freeler-directeur Marque Joosten in een verklaring op Gironet.nl.

Ergerniswekkend is ook dat Gironet-klanten niet zelf hun e-mailadres kunnen bepalen. Daar komt nog bovenop dat [email protected] niet automatisch [email protected] wordt. Joosten schrijft: "Een bijkomend gevolg is dat uw Gironet-mail niet automatisch wordt doorgestuurd." Conclusie: Gironetters zijn onbereikbaar per e-mail.

Een Freeler-gebruiker klaagt in de nieuwsgroep nl.internet.providers: "Ik kreeg gisteren een brief van Freeler dat mijn e-mailadres niet uniek meer is. Er zijn nu dus mensen die hetzelfde e-mailadres hebben als ik en mijn zoekgeraakte post zitten te lezen." Als die post aankomt tenminste, andere ex-Gironetters merken namelijk dat post gestuurd naar @gironet.nl onverrichter zake teruggestuurd wordt naar de zender, met een foutmelding.

Homepages afgesloten

Doodleuk schrijft Joosten: 'uw homepage is op dit moment niet bereikbaar'. De datum waarop de webpagina's van de abonnees weer online zullen staan wordt steeds opgeschoven. Eind november verwachtte Joosten nog dat de server op 3 december weer de lucht in kon, nu is dat 10 december.

De Gironet-nieuwsserver is op 24 november uitgeschakeld. Sinds die tijd moeten klanten gebruik maken van de Freeler-servers. Het blijkt echter dat daar veel minder groepen worden doorgegeven. Een gebruiker zegt nl.dranken.bier erg te missen.

Problemen deze week opgelost

Veel gebruikers van Gironet hebben de hoop opgegeven en zoeken hun heil bij een andere internetaanbieder. Vooral Zon en Het Net blijken populair.

Volgens Freeler-directeur Joosten is er 'iets heel ernstigs gebeurd' bij het verhuizen van de gegevens van de Gironetters van de oude computers naar nieuwe servers. Joosten begrijpt dat er veel andere gratis internetaanbieders zijn en dat consumenten dus makkelijk kunnen overstappen.

"Vrijdag hebben we nieuwe servers in gebruik genomen. Ik garandeer dat eind deze week alle problemen zijn opgelost," aldus Joosten zondagavond in Radio Online.

Freeler, een initiatief van de Postbank, ING Bank en Nationale Nederlanden, heeft 400.000 geregistreerde gebruikers en is daarmee een van de grootste gratis internetaanbieders.