Microsoft heeft afgelopen dagen de migratie van MSN Spaces, Microsofts bekende weblogdienst, voltooid. Gebruikers van de populaire dienst kunnen nu gebruikmaken van nieuwe functies.

Zo kunnen Spaces beter worden gepersonaliseerd worden met keuze uit meer dan honderd gadgets en is het mogelijk 500 foto's per maand te uploaden die door anderen van commentaar kunnen worden voorzien.

Ook nieuw is Space Content waarin snelkoppelingen naar het eigen profiel, muziek en foto's kunnen worden gezet en een nieuwe toolbar om vrienden eenvoudig naar de eigen Space te laten navigeren.

De ontwikkelaars van de nieuwe Windows Live Spaces hebben vooral goed gekeken naar de populariteit op internet van sociale netwerken zoals Hyves. In de nieuwe Windows Live Spaces zijn daarom extra functies toegevoegd die ook dit platform geschikt maken voor het leggen van nieuwe contacten.

Zo kunnen via de functie 'vertrouwde personen' vrienden van vrienden worden ontdekt. Hierbij maakt Windows Live Spaces gebruik van de contactlijsten van Windows Live Messenger en Windows Live Mail. Ook kan direct vanuit Windows Live Spaces een chatsessie worden gestart via Microsofts chatprogramma Windows Live Messenger.

Om de privacy van de gebruikers van de Live-dienst te beschermen, voorziet Windows Live Spaces in uitgebreide privacyvoorzieningen. Gebruikers hebben volledige zeggenschap over wie hun informatie kunnen lezen en wie niet. Voor gebruikers onder de 18 jaar geldt de standaardregel dat dit alleen de Windows Live Messenger-contacten zijn.

Meer Live-diensten live

Windows Live Spaces is na Windows Live Messenger een nieuwe Live-dienst van Microsoft die het b├Ętastadium verlaat. Microsoft verwacht voor het eind van de zomer tien van de in totaal twintig aangekondigde Live-diensten gereed te hebben.

Een deel daarvan, zoals de nieuwe Windows Live QnA, is echter voorbehouden aan gebruikers in de Verenigde Staten. Windows Live QnA is een nieuwe zoekmachine die antwoord moet geven op vragen over zakelijke besluiten, gezondheid, sport en techniek, die gevoed wordt door de kennis van een online community.