Onder de alarmerende kop 'De migratie van Sonera totaal mislukt' schrijft Tweakers.net dat zo'n 90 procent van de oude Multiwebadressen is verdwenen na de migratie in de nacht van maandag op dinsdag. Het artikel wordt gevolgd door een stortvloed van klagende kabelabonnees.

Ook de Multiweb Gebruikers Groep (MGG) laat zich op haar site kritisch uit over de gedwongen verhuizing. "De migratie is nog niet eens begonnen en er is al van alles mis. We noemen maar even de raadselachtige verdwijning van de extra mail-accounts van Multiweb-abonnees. Die extra accounts staan niet in de migratiebrief vermeld, en verdwijnen dus gewoon bij de migratie."

Michael Lek – Customer Care Manager van Sonera - betitelt de berichtgeving als 'absoluut onjuist'. "Het percentage van 90 procent is uit de lucht gegrepen." Lek stelt – onder voorbehoud – dat de migratie van 99 procent van alle abonnees probleemloos is verlopen.

De opmerkingen onder het Tweakers-stuk schaart Lek onder het kopje 'tendentieuze en ongenuanceerde opmerkingen van kritische gebruikers'. "We hebben nooit gezegd dat er helemaal geen problemen zouden optreden. Tuurlijk zijn er wat schoonheidsfoutjes opgetreden. Van welgeteld één klant is de mailbox verdwenen. Voor de rest betreft het voornamelijk mensen die geen brief hebben ontvangen met de aankondiging van de verhuizing."

De helpdesk draait dan ook op volle toeren. Gebruikers moeten immers de instellingen van hun account veranderen willen ze kunnen inloggen. De oude wachtwoorden werken niet meer.

Sonera kocht in de zomer van vorig jaar de Noord-Hollandse provider Multiweb.Eerdere relevante berichten: Kabelklanten onaangenaam verrast door Sonera (31 januari 2000) 'Multiweb negeert en misbruikt gebruikersgroep' (01 november 1999) Sonera bestormt Nederlandse internetmarkt (14 juli 1999)