Web-log.nl is negen weken geleden plots offline gegaan en het herstel is nog altijd niet volledig. Het einde van de misgelopen migratie is wel in zicht, bezweert Eric Ariëns, content publishing director van Sanoma. Hij is eindverantwoordelijke voor de divisie online content, waar ook Web-log.nl onder valt. “De ergste ellende is nu achter de rug."

Gemankeerd online

De migratie naar het WordPress-platform is flink misgelopen. Volgens Web-log.nl doordat de vorige hoster, TypePad, plots de stekker eruit trok. Sommige blogs zijn inmiddels wel weer online, maar niet allemaal in volledige staat.

Ariëns vertelt Webwereld dat minder dan 2 procent van alle accounts nu nog niet op orde is. In totaal zijn er volgens hem 389.000 accounts gemigreerd.En er zitten ook inactieve blogs bij het deel dat nu nog niet op orde is, legt hij uit. Door de foutgelopen migratie is het Web-log.nl echter niet duidelijk welke accounts inactief zijn en welke niet. Inactieve accounts van bloggers zouden eventueel 'achtergelaten' kunnen worden, maar dan moeten die wel duidelijk geïdentificeerd zijn.

“De meeste blogs zijn nu alweer een tijdje live." Ariëns zegt dat het laatste duidelijke klachtgeval van een blogger alweer van drie weken geleden is. Het blog van die vrouw is volgens hem weer online geholpen. "Het lijkt erop dat er nog maar weinig schrijnende gevallen zijn." Hij sluit daarmee niet uit dat er nog gevallen en problemen met blogs zijn.

Klaagmuur verdwenen

Ondertussen hebben trouwe gebruikers enkele weken terug een klaagmuur opgezet, op het helpdeskforum van de blogsite. Daar belooft Web-log.nl ook gebruikers op de hoogte te houden van de vorderingen. De laatste paar meldingen herhalen eerdere spijtbetuigingen en geruststellingen. Sanoma realiseert zich dat de hele situatie “erg vervelend is" voor webloggers en trekt zich dat “erg aan", meldt het in dat forum.

De klaagmuur, die afgelopen maandag nog drie pagina's met reacties telde, blijkt ineens te zijn verdwenen, sinds begin deze week. Een uitwijk is gelijk opgezet, maar dan niet meer bij Web-log.nl. De post, met reacties, waarin de opgeheven klaagmuur en de uitwijk wordt genoemd, is sinds dinsdagavond verdwenen. Webwereld heeft Sanoma-directeur Ariëns nog niet naar het verdwijnen van deze posts kunnen vragen.

In de meest recente statusupdate (van maandag 31 oktober) meldt Web-log.nl dat “op dit moment bijna alle weblogs gemigreerd zijn". Dat betekent echter niet een herstel van het blogplatform. “Alle berichten, reacties en afbeeldingen zijn dus ook bij ons aanwezig, maar een deel wordt niet of nog niet juist getoond. Dit kunnen wij technisch niet altijd goed verifiëren."

Enquete

Bovenop de eerder gedane algemene oproep voor feedback van bloggers vraagt Web-log.nl gebruikers nu om een enquete in te vullen of hun blogs online zijn, of en wat er dan ontbreekt. “Aan de hand van jouw antwoorden kunnen wij actie ondernemen." Die enquete blijkt echter openlijk toegankelijk te zijn en door iedereen in te vullen. Bovendien wordt er niet gevraagd naar het desbetreffende blog van de gebruiker.

Het is nog altijd niet duidelijk wanneer het blogplatform weer geheel operationeel is. In de vorige statusupdate, van mid oktober, stelde Sanoma dat het “ook nu nog geen harde uitspraken kan doen over het moment waarop alle blogs weer volledig online zijn".

Content-directeur Ariëns bevestigt dat ook. Op de vraag of het herstel nog weken of maanden in beslag neemt, antwoordt hij: “Dat durf ik niet meer te zeggen. Je moet nooit valse verwachtingen wekken." Web-log.nl heeft eerder wel schattingen afgegeven, en heeft die niet gehaald. “Er wordt keihard aan gewerkt, nu nog steeds", verzekert Ariëns.

'Weblog gaat door'

Web-log.nl heeft in de statusupdate van half oktober gesteld dat een aantal zaken wel duidelijk is: “Weblog gaat door. Alle data, dus al jouw berichten, zijn nog aanwezig. De technische problemen zijn geïnventariseerd en het team weet wat er voor nodig is om deze op te lossen. Helaas kost dit meer tijd dan door alle partijen voorzien."

Vragen van Webwereld over de misgelopen migratie, het uitblijven van een oplossing en de vraag van compensatie zijn nog altijd niet beantwoord. Ondertussen klagen bloggers over gebrekkige communicatie vanuit Web-log.nl.

Compensatie

Het is officieel nog niet bekend wat Sanoma zijn bloggers, waaronder ook betalende gebruikers, gaat bieden als compensatie voor de aanhoudende problemen. Web-log heeft begin oktober wel compensatie toegezegd. “Denk hierbij aan compensatie die bijdraagt aan je weblog", meldde de blogdienst in een statusupdate over het uitblijven van herstel.

Ariëns verklapt aan Webwereld dat “een idee" is om de betalende gebruikers vier maanden gratis hun Pro-account te geven, plus een tijdschriftkadobon. Dat laatste is kennelijk net deze week al gemaild aan bloggers, die daar niet onverdeeld positief op reageren.

“Ten tweede heb ik geen behoefte aan 25 euro korting op een abonnement bij Sanoma", schrijft een gebruiker van Web-log.nl. “Dat betekent namelijk dat ik geld kwijt ben aan een abonnement ondanks de korting. Ik vind het eigenlijk schande dat jullie zulk een "koppelverkoop" aanbieden."