Marktplaats.nl was in 1999 een van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds die tijd is de site uitgegroeid tot de grootste in zijn soort in Nederland.

De echte groei van Marktplaats.nl dateert van de afgelopen twee jaar, sinds de 'breedbandboom'. Zo heeft de (ver)koopsite het aantal advertenties in anderhalf jaar tijd zien verdubbelen tot honderd miljoen.

Statistisch gezien worden er elke seconde ruim twee advertenties geplaatst, dagelijks goed voor gemiddeld 185.000 nieuwe advertenties.

"De groei is er nog niet uit", zegt Oscar Diele, marketingdirecteur van Marktplaats.nl. "We krijgen nu twee keer zoveel advertenties als een jaar geleden. Ongeveer de helft van alle internetters gebruikt Marktplaats.nl. Er is dus nog volop ruimte voor groei."

"Tweedehands was eind jaren negentig een beetje 'not done'", vervolgt Diele. "Marktplaats.nl heeft volgens ons echt bijgedragen aan de acceptatie van tweedehands goederen."

"Als we het huidige groeitempo voortzetten, dan hebben we binnen een jaar de volgende 50 miljoen advertenties op de site staan," voorspelt de marketingdirecteur.

Gebruik

Vooral vrouwen blijken driftig gebruik te maken van Marktplaats.nl. In april waren de populairste rubrieken onder meer damesschoenen en kinderkleding. Dat ook mannen zich niet onbetuigd laten, kan worden opgemaakt uit het meest gezochte woord in april: cabrio.

Uit meetgegevens van de Multiscope blijkt dat Marktplaats.nl maandelijks meer dan 7,1 miljoen unieke bezoekers trekt. Samen goed voor meer dan 650 miljoen pageviews.

Marktplaats.nl is 'groot geworden in Emmeloord', zoals ook de slogan van de gemeente stelt. De site is destijds opgericht door Het Goed Beheer BV, een keten van kringloopwarenhuizen dat gevestigd is in Emmeloord.

In 2004 verkocht de keten Marktplaats BV, dat naast Marktplaats.nl en Intoko.com ook A1markt.nl exploiteerde, voor 225 miljoen euro aan Ebay.