Dat staat in een gisteren gepubliceerd onderzoek van U Switch, een Britse consumentenorganisatie. Volgens het gehouden onderzoek heeft meer dan de helft van de breedbandaanbieders in Engeland er geen moeite mee om klanten na het overschrijden van het limiet van het internet te gooien.

Negen op de tien Britten zou niet weten wat nou precies hun limiet is voor het breedbandgebruik. De reden dat veel Britse consumenten geen idee hebben van wat hun eigenlijke limiet is, zou komen door de verkapte aanbiedingen van providers die de kleine regeltjes wel erg klein maken, meldt de BBC.

Net zo belangrijk als elektriciteit

In totaal zouden 7,5 miljoen breedbandgebruikers in Engeland mogelijk risico lopen om hun limiet te bereiken en dus meer moeten betalen of van het internet gestoten worden. Tim Wolfenden, hoofd communicatie van U Switch, denkt de oplossing paraat te hebben. "De oplossing is simpel. Breedbandaanbieders zouden niet meer mogen adverteren met ongelimiteerde toegang als ze dat niet aanbieden. Consumenten kunnen zich ook niet vergissen in hun limiet als het duidelijk aangegeven staat." Zo wordt afsluiting van het internet voorkomen, en volgens Wolfenden is dat voor veel Britten tegenwoordig even erg als afgesloten worden van elektriciteit.

De Britse consumenten doen volgens het onderzoek ook te weinig om zelf op de hoogte te zijn van de kanttekeningen van hun internetabonnement. Tien miljoen Britten doen geen moeite om hun contract te lezen en nog eens 1,8 miljoen mensen weten niet of ze het nou wel of niet moeten lezen.

iPlayer

Er lopen steeds meer mensen tegen hun datalimiet aan omdat er een explosieve groei zit in de consumptie van webvideo. Naast YouTube is de internetversie van de BBC, de iPlayer, mateloos populair.