Allereerst gaat het meest bekende archief van nieuwsgroepen - het Usenet - individuele gebruikers in staat stellen om hun eigen discussieforum te openen. Wie geen winstoogmerk heeft hoeft alleen maar een formulier op de website van Deja News in te vullen en heeft binnen luttele minuten een plek waar hij met gelijkgestemden over een onderwerp in de slag kan gaan. De nieuwe kleine en tijdelijke nieuwsgroep wordt door Deja News op een aparte server 'gehost', maar alle inzendingen worden wel opgeslagen in het archief met de miljoenen postings van het echte Usenet. Ook meldt Deja News in gelijkluidende nieuwsgroepen de geboorte van een nieuw forum. Wat particulieren, middenstanders en ideeële organisaties is weggelegd kan ook worden gekocht door grote bedrijven. De tweede nieuwe dienst van Deja News biedt ondernemingen de mogelijkheid om een nieuwsgroep op hun eigen website een plek te bieden. Deja News verzorgt de levering van bijbehorende berichten - uit de stroom van een miljoen postings die elke dag het Internet rondgaan. Zo zou een producent van Unix-software berichten kunnen laten zien die worden gepost in de nieuwsgroepen die aan dit besturingssysteem zijn gewijd. Deze betaalde service kan ook gebruikt worden voor een intranet: de werknemers hoeven dan geen Internet-verbinding te hebben om toch van een bepaald onderwerp op de hoogte te blijven. 'Pick of The Post' is de derde nieuwe voorziening die Deja News heeft gecreeërd om meer bezoekers én adverteerders naar zijn website te trekken. Hierbij stuurt het nieuwsgroepenarchief iedere week per e-mail een lijst met de meest populaire gespreksonderwerpen van dat moment op het Usenet - compleet met hyperlinks. Voor een abonnement hoef je alleen je e-mailadres achter te laten bij Deja News. De eerste 'Pick of The Post' werd gisteren door de Amerikaanse zoekmachine de deur uitgestuurd. Deja News bood al gepersonaliseerde pagina's aan en zogeheten 'channels', door een redactie bijeengeplukte hyperlinks over actuele kwesties.