De Bertelsmann Direct Group sloot 2002 af met een omzet van 2,7 miljard euro en een verlies van 150 miljoen euro. In het jaar daarvoor was dat respectievelijk 3,1 miljard euro omzet en 61 miljoen euro verlies, blijkt uit de jaarcijfers van Bertelsmann. Dat het verlies van de Direct Group hoger is uitgevallen, komt onder meer doordat er is gewerkt met een andere rekenmethode. Als de jaarcijfers van 2001 en 2002 volgens dezelfde methode berekent, dan is het verlies teruggebracht van 399 miljoen euro tot 150 miljoen euro in 2002. Het overgrote van de omzet van de divisie Direct Group komt echter voor rekening van de boeken- en muziekclubs (in Nederland ECI, NBC en de CDVD Club), voegt de Nederlandse directeur van Bol.com Daniël Ropers toe. De omzet van de Bertelsmann-divisie daalde door `cyclische neergang in de consumentenbestedingen'. Bertelsmann is positief over de ontwikkelingen bij de Direct Group. Het bedrijf heeft in 2002 flink bezuinigd. Ook is een aantal Bol-winkels (Duitsland, Zweden en Zwitserland) verkocht. Het Nederlandse Bol.com staat eveneens op het punt om verkocht te worden. Meer duidelijkheid daarover wordt binnenkort verwacht. Onder de Direct Group van Bertelsmann vallen diverse e-commercesites (zoals Bol.com, CDNow en een deel van Lycos Europe) en platen- en boekenclubs, zoals ECI in Nederland. Update, woensdag 9:30 uur: Opmerking van Daniël Ropers, directeur Bol.com Nederland, toegevoegd.