Zij vindt de recent doorgevoerde prijsstijgingen verdacht uniform wat de timing van de concurrerende bedrijven betreft. Maria van der Hoeven, demissionair minister van Economische Zaken, vraagt de NMa hier naar te kijken. Dat heeft ze onthuld tijdens een Kamerdebat, bericht het ANP.

Afronden per minuut

Sinds kort brengen KPN, Vodafone en T-Mobile gesprekken niet meer per seconde in rekening, maar per minuut. Dat betekent dat als er 1 minuut en 1 seconde wordt gebeld, er 2 minuten moeten worden betaald.

Van der Hoeven viel het op dat de providers in zeer korte tijd dezelfde aanpassingen hebben doorgevoerd in het in rekening brengen van gesprekken. Volgens haar kan dit duiden op afgestemd gedrag en daarom heeft ze mededingingswaakhond NMa gevraagd de zaak te bekijken.

Tariefstijging al op de de kaart bij NMa

De NMa heeft al gezegd aandacht te besteden aan de nieuwe tarieven nadat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde dat de tarieven voor communicatie in februari zijn gestegen. Een belangrijke oorzaak hiervan zou de nieuwe tariefstructuur zijn. Die kan namelijk leiden tot een prijsstijging van wel 30 procent.

De NMa zei begin maart tegen Webwereld dat het vooralsnog niet om een formeel onderzoek gaat. Al is de blik die de waakhond nu werpt wel "een signaal naar de betrokken partijen". De zegsvrouw relativeerde destijds: "Het is maar de vraag of ze iets doen wat niet mag. Het gaat om een aantal specifieke abonnementen. We volgen het in elk geval op de voet." Of het verzoek van de minister hier verandering in heeft gebracht en er nu wel een officieel onderzoek wordt ingesteld, kan de NMa op dit moment bevestigen noch ontkennen.

Providers ontkennen

De PvdA en de VVD hebben de minister om opheldering gevraagd, en pleiten voor snelle maatregelen. Van der Hoeven heeft beloofd vóór 21 mei, de datum waarop het verkiezingsreces begint, verslag uit te brengen van gesprekken met de telecomproviders en de bevindingen van de NMa.

Provider T-Mobile laat weten dat er helemaal geen sprake is van afstemming van tarieven. Volgens de provider kwam Telfort al in 2008 met het afrekenen per minuut, KPN en Hi zijn in de tweede helft van 2009 gevold, en T-Mobile heeft onlangs een verandering doorgevoerd. In totaal zit er volgens T-Mobile zo'n 6 à 7 maanden tussen de veranderingen en zijn de tariefstijgingen normale reacties op de markt.