Omdat de marktleiders in vaste telefonie nog geen beheerde hosted VoIP telefoniedienst bieden, zijn veel MKB-bedrijven volgens de leverancier van breedbanddiensten nog niet bekend met VoIP. Bovendien blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau MarketCap dat veel midden- en kleinbedrijven vaak eerst liever de kat uit de boom kijken alvorens over te stappen op een nieuwe techniek.

Uit het onderzoek, dat het bureau begin dit jaar uitvoerde, blijkt tevens dat 45 procent nog niet heeft nagedacht over het uitbesteden van telefonie. Dit terwijl volgens de onderzoekers het uitbesteden van ICT in het MKB over het algemeen wel steeds meer gezien wordt als een interessante mogelijkheid om kosten te besparen.

Kostenbesparing

Ook met VoIP kunnen volgens BBeyond kosten bespaard worden. Die kostenbesparing is mede te danken aan het feit dat investering in een dure telefooncentrale niet meer nodig is, stelt de leverancier van breedbanddiensten. Bovendien zijn de kosten, in tegenstelling tot het klassieke model, afhankelijk van het aantal gebruikers.

Ook dit kan volgens BBeyond kostenbesparing opleveren. Tevens is het telefoonverkeer met VoIP, in het geval er meerdere kantoorvestigingen zijn, gratis. Een ander voordeel is volgens de leverancier van breedbanddiensten dat softwareapplicaties samen met de telefonieoplossing geïntegreerd kunnen worden.