Dat blijkt uit onderzoek van bureau Nolan, Norton & Co dat gehouden werd onder 2000 mkb'ers (bedrijven die tussen 10 en 250 werknemers in dienst hebben).

Ruim 40 procent van de ondervraagde bedrijven wil in de toekomst graag meer diensten (zoals telefonie, videoconferentie en camerabeveiliging via internet) uitbesteden aan dezelfde telecomaanbieder. Slechts 17 procent wil juist de omgekeerde weg bewandelen en telecomdiensten in afzonderlijke pakketten aankopen. Als belangrijkste redenen om te bundelen noemen de mkb'ers prijs, service en support, en het verlagen van het bedrijfsrisico.

Voice over IP

Overigens zijn vele nieuwe, innovatieve communicatiediensten niet echt besteed aan mkb'ers. Zoals al eerder is geconstateerd, wordt Voice over IP (VoIP) nog bij maar weinig bedrijven gebruikt. In slechts 20 procent van de ondervraagde bedrijven wordt gebeld via VoIP. Ook videoconferencing, online sms-services, camerabeveiliging via internet en 'narrowcasting' zijn nog niet ingeburgerd.

Volgens MKB Nederland lopen ondernemers niet warm 'voor toeters en bellen'. "Ze laten zich pas in met nieuwe snufjes als die hun nut en betrouwbaarheid bewezen hebben", aldus een zegsvrouw van de brancheorganisatie in de Telegraaf.