Aan overoptimistische voorspellingen kun je alleen maar je vingers branden. En toch, ergens mis ik ze een beetje, de uitroeptekens. Daarom, aan de vooravond van een vers jaar, een lekkere, ouderwetse Vincent Evers voorspelling. Komt-ie: MMS gaat het he-le-maal worden!!! Nou, zeg eens eerlijk, hoe klonk dat? Beetje geloofwaardig? Zie jij er brood in?

De mobiele operators wel en zetten zwaar in op Multimedia Messaging Services. Ben was de eerste, O2 volgde en Vodafone sloot de rij met zijn dienst Live. Oh ja, KPN heeft ook plannen om MMS mogelijk te maken op I-mode toestellen. Ergens begin volgend jaar. Het zal wel, ik ben nog nooit iemand tegengekomen met zo'n ding. Niet dat ik al iemand heb zien mms-en, maar dat is niet zo vreemd. De operators zijn pas net begonnen, de prijs van toestellen met een camera zijn nog op early adopters gericht en de meeste consumenten weten niet eens wat MMS is.

Even kort dan. MMS is feitelijk de opvolger van SMS. In plaats van louter tekst kun je met MMS ook beeldberichten vanaf je mobiele telefoon versturen. In eerste instantie zijn dat fotootjes, over een half jaar volgen videofilmpjes met geluid. Geweldig! Wat? U haalt uw schouders op. Eerst zien, dan geloven? Ja, daar gaat het nou juist om. Even zonder dollen, ik weet het natuurlijk ook allemaal niet zeker, maar ik heb wel een donkerbruin vermoeden dat MMS zal aanslaan.

Het enige wat argwaan oproept, is dat MMS momenteel top down in de markt wordt gezet door de operators en telefoonfabrikanten. Bij SMS ging het precies andersom. SMS is langzaam populair geworden, iets wat gebruikers ontdekt hebben. Beetje zoals met e-mail en instant messaging. Je kon de populariteitsgroei aflezen aan de plek van Berichten in het menu van Nokia telefoons. Elk jaar kroop de feature omhoog in het menu om nu bovenaan te staan. Met twee drukken op een knopje heb je een blanco berichtenscherm voor je. Dit jaar worden er wereldwijd naar schatting 300 miljard (!) SMS-berichten verstuurd a 20 eurocent. Een succesnummer dat de operators blij heeft verrast. Dat nummer willen ze met MMS nog wel een keer horen. Voor minstens twee keer de prijs van een SMSje. Kassa.

Ik denk dat het ze gaat lukken. Tuurlijk werkt allemaal nog niet perfect. MMS-berichten versturen tussen verschillende operators wil nog niet zo vlotten, maar ik mag toch aannemen dat ze dat sneller hebben opgelost dan de banken hun pinautomaten voor elkaars klanten openstelden. Er valt namelijk veel geld te verdienen. Mensen denken toch niet na over de prijs van een mobiel bericht. Zeker niet als die babe die je laatst had ontmoet je smst of jij nog een leuke film weet om naartoe te gaan met z'n tweeen en ze de eerste drie die je smst al gezien heeft.

Dat doet me trouwens denken aan de commercials voor MMS. Die van Nokia bijvoorbeeld met die beer. Hartstikke leuk hoor maar als ik op twee meter afstand een beer mijn tent ziet uitwonen, dan ga ik geen foto maken. Nee, het gebruik van MMS wordt volgens mij nog ranziger en trivialer dan al met SMS het geval was. Een foto van je beste maat maken die 's nachts kotsend op de stoep van de straat ligt. Een foto van een topless meisje dat ze naar haar vriendje stuurt na lang zeuren. Een foto van de kat die 'zo raar ligt te slapen, kijk dan!' Dat soort werk. En sneaky ook, want van veraf zie je alleen maar een telefoon. Het cameralensje in de rug van de Nokia 7250 bijvoorbeeld valt amper op. Ik kan niet wachten op de site waar mensen hun weirde foto's naartoe kunnen mms-en. Zoals eentje van mijn verkouden neus, voor mijn gevoel de roodste en schraalste in de hele wereld.

- [email protected]