Google geeft niet per soort ad aan wat zijn inkomsten zijn. Het bedrijf rekent wel lagere tarieven voor advertenties op (de schermen van) mobiele apparaten. De gemiddelde cost-per-click is in het vierde kwartaal 6 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder, maar dat is meer dan de helft minder dan de periode ervoor. In dat derde kwartaal was de waardedaling zo'n 15 procent, meldt persbureau Reuters.

Smartphonemassa aanjagen

Het management van Google heeft analisten in de conference call van gisteravond verteld dat de prijzen zijn geschraagd door beleidsveranderingen. Die hebben de kwaliteit én de kwantiteit verhoogd van de ads die Google toont op zijn diverse internetdiensten. Bovendien is het groeitempo van betaalde clicks, zoals bijvoorbeeld gesponsorde zoekresultaten, afgenomen in het vierde kwartaal.

Analisten zien het gebruik van smartphones als oorzaak voor de absolute daling van de click-kosten. Google rekent daar immers lagere tarieven, wat de groei weer kan aanjagen. De e-commercereus zoekt het met lagere prijzen in een - hopelijk - grotere markt, wat dan uiteindelijk meer moet opleveren.

50 miljard dollar

Die strategie lijkt succes op te leveren, meldt de Amerikaanse krant Mercury News. Google heeft in het vierde kwartaal een 8 procent hogere omzet gehaald, ten opzichte van het derde kwartaal. Voor het hele jaar komt de omzet 36 procent hoger uit. "Geen slechte prestatie in slechts 15 jaar", stelt ceo Larry Page in het persbericht. De kwartaalomzet is gegroeid naar 14,42 miljard dollar, terwijl de jaaromzet voor het eerst op de 50 miljard is uitgekomen.