Het bedrijf doet zijn voorspellingen in het rapport "A Mobile Playground". Vooral de opkomst van snel mobiel Internet moet de doorbraak verzorgen. Eerder voorspelde het bedrijf dat over vijf jaar de penetratie van mobiel breedband vijftig procent moet zijn. De advertentiemarkt moet een gelijk stijgende lijn volgen, en op die manier in de komende vier jaar een jaarlijkse groei van zestig procent kunnen vertonen.

Op dit moment is maar vijf procent van de omzet van mobiele providers afkomstig van reclame, tegenover gemiddeld 16 procent voor media in het algemeen. Als de aanbieders niet opletten, zegt ADL, dan riskeren ze dat Google en Yahoo er met de winst vandoor gaan. Ze moeten nu dus al beginnen met het ontwikkelen van de techniek en de infrastructuur voor de advertenties. Dan kunnen ze in de komende jaren handig inspelen op de groeiende markt.

Innovaties

Er moet dan wel innovatief worden nagedacht over deze nieuwe advertenties, zegt het bedrijf. Het hoopt dat de mobiele aanbieders dus niet met iets als popups, banners en gesponsorde links aankomen, maar ook eens screensavers, filmpjes en voicemailreclame gaan proberen.

Eén van de bedrijven die het consultancybureau graag als voorbeeld wil nemen, is de Britse operator Blyk. Dit bedrijf geeft gratis minuten en sms'jes weg aan haar gebruikers in ruil voor advertenties. Alleen jongeren tussen de 16 en 24 mogen het gratis abonnement afsluiten.

Het bedrijf boekt grote successen met zijn advertenties. Gemiddeld reageert maarliefst 29% van de gebruikers op een advertentie, terwijl dat percentage bij traditionele online advertenties maar op 0,05% ligt.