Naast geld, dat vooral gebruikt gaat worden voor ontwikkeling, krijgt In Real Life (IRL) ook een ontwikkelaar die 250 werkuren in het bedrijf zal steken om een solide basis te leggen. "Daar kunnen we in ieder geval een BV van oprichten en aan de slag", licht directeur en mede-oprichter Frank Schuil toe tegenover Webwereld.

De investeringen zijn afkomstig van private investeerder Van de Wijgerd BV en IntoBeta BV, een organisatie die technische ondersteuning biedt aan startups. IRL is nog in gesprek met andere investeerders voor aanvullende financiering.

Locaties weergeven

IRL Connect is een sociaal netwerk dat op locatie is gebaseerd. "Het is de bedoeling dat mensen kunnen ontdekken dat bijvoorbeeld een MySpace vriend bij hun om de hoek woont," zegt Schuil als illustratie op het nut van de toepassing. Doordat gebruikers elkaar op een kaart kunnen terugvinden zijn ze volgens Schuil veel directer bij hun omgeving betrokken. Buurtgenoten moeten kortom vrienden worden wanneer zij ontdekken dat zij ook al virtueel vrienden zijn.

De locatie wordt waar mogelijk bepaald door driehoeksmeting van WiFi-zenders, als dit niet mogelijk is moet de gebruiker zelf invoeren waar hij zich bevindt. Daarnaast is het mogelijk om een aantal favoriete locaties in te stellen.

IRL zal niet zozeer een losstaand sociaal netwerk bieden, maar moet informatie van bestaande netwerken op een kaart van Google Maps verzamelen. De informatie van bijvoorbeeld MySpace of Hyves wordt via de verschillende api's binnengehaald op het platform. "Dan wordt de koppeling gemaakt met een basisprofiel, daar zit dan de locatie aan verbonden waardoor je al je MySpace en Facebook vrienden gelijk op de kaart kunt zien", wijdt Schuil uit.

Concurrentie

Hyves kondigde onlangs aan bezig te zijn met een soortgelijke dienst. Met de eveneens Nederlandse dienst Trackr is het zelfs mogelijk om via gps van minuut tot minuut aan te geven waar iemand zich op bevindt. Dit kan met behulp van een mobiele telefoon.

Volgens Schuil is de marktpenetratie van telefoons met gps en internet nog te gering om zich ook helemaal op mobiel te gaan richten. "We zijn oorspronkelijk begonnen als mobiel concept", legt de nieuwbakken directeur uit. "We hebben juist expres een stap terug gedaan." Als de markt groot genoeg is gaat IRL zich weer op mobiel richten.

Integratie van Twitter en Jaiku

Naast de integratie van de bekende sociale netwerken wil IRL ook microblogdiensten als Twitter en Jaiku integreren. Via deze zogenaamde microblogs kunnen gebruikers aan anderen via korte berichten laten weten wat ze op dat moment doen. Ook wordt eraan gedacht om lokale clubs als voetbal- en schaakverenigingen de mogelijkheid te geven om de dienst te integreren op een eigen site of sociaal netwerk. Ning, een gratis platform voor sociale netwerken, zou daarvoor in aanmerking komen. Daarnaast moet het mogelijk worden om de dienst via een widget in te bedden in de grote sociale netwerken.

Verdienmodel

Schuil wil geld gaan verdienen met verschillende advertentiemodellen. Daarnaast wil IRL de dienst aangepast ontwikkelen voor bedrijven. "We zijn hierover in gesprek met verschillende partijen", aldus Schuil. Welke bedrijven dat zijn en op wat voor een manier de service gebruikt zou kunnen worden wil hij nog niet vertellen.

"Die sociale structuur op een kaart kan natuurlijk ook voor andere doeleinden gebruikt worden dan alleen een sociaal netwerk", is alles wat Schuil kwijt wil. Op die zakelijke markt ziet hij nog een hele hoop mogelijkheden. Het gaat volgens hem om de sociale infrastructuur die gekoppeld wordt aan de locatie. "Het lokale is bekend, ook de kaart is bekend, maar daar sociale elementen aan toevoegen is een onaangeboorde markt."

IRL wordt in juli beschikbaar als private bèta. In begin 2009 gaan de deuren open voor het grote publiek.