Dat is de uitkomst van een Europees onderzoek van meer dan 500 sites uit 27 verschillende lidstaten. De resultaten werden donderdag bekend gemaakt door EU-commissaris Meglena Kuneva van Consumentenzaken.

Tot de meest voorkomende overtredingen behoren onder meer ondoorzichtige prijsinformatie en het niet vermelden van abonnementservices die met de SMS-diensten aangegaan worden. Ook vermelden vele sites, vaak gericht op tieners en kinderen, geen contactinformatie van de aanbieder en wordt het woord 'free' of 'gratis' te pas en te onpas gebruikt voor diensten die vaak helemaal niet kosteloos zijn. In Nederland bleken 20 van de 35 verdachte sites in overtreding.

Voorzichtigheid blijft geboden

"De EU-brede actie is een directe reactie op de honderden klachten die we uit vele landen ontvingen", schrijft Kuneva in haar rapport. "Teveel consumenten vallen ten prooi aan hoge rekeningen. We zullen er alles aan doen om de rotte appelen te verwijderen, maar sowieso willen we tieners en kinderen vragen voorzichtig te zijn."

Onderzoek en actie

Het onderzoek is gedaan in het kader van 'The Sweep'. Dit is een nieuw soort onderzoek waarbij de EU-lidstaten ook actie mogen ondernemen bij misstanden. Lidstaten mogen onaangekondigd websites controleren die mogelijk consumentenwetten overtreden. Als actie mogen de EU-landen de operators om uitleg vragen of ze dwingen om het probleem op te lossen.

De 'Mobile Services Sweep' vond plaats tussen 2 en 6 juni. Alleen verdachte sites werden gecontroleerd. De 466 bedrijven die in overtreding zijn wordt gevraagd de geconstateerde overtredingen op te lossen. Mochten ze dat niet doen dan volgen boetes of sluiting van de websites. In juli 2009 wordt bekend gemaakt welke acties zijn ondernomen en hoe de problemen zijn hersteld.

In Europa zijn momenteel zo'n 495 miljoen mobiele telefoons in gebruik. In 2007 werden er voor 691 miljoen euro aan ringtones besteld. De eerste 'Sweep' van de EU vond plaats in 2007. Toen werden aanbieders van vliegtickets onderzocht. Destijds waren 137 van de 447 onderzochte sites in overtreding.

Sms-filter

Vorige week werd in Nederland een sms-dienst filter gestart, in navolging van de aangescherpte SMS Gedragscode die eerder dit jaar werd aangenomen. Via de site www.smsdienstenfilter.nl kunnen consumenten alle commericiële sms'jes laten blokkeren.