Telecombedrijven zien in mobiele toepassingen dan ook een nieuwe melkkoe en proberen zich te onderscheiden om een zo groot mogelijk deel van deze lucratieve markt - in 2008 naar schatting zo'n acht miljard dollar - te veroveren. Zo poetst Vodafone zijn gprs-dienst Vodafone Live op, heeft O2 nieuwe videodiensten geïntroduceerd en probeert het Japanse NTT DoCoMo ook in Europa voet aan wal te krijgen. "Het draait allemaal om data en hoe die aan de consument worden verkocht", zegt Paolo Pescatore, analist bij IDC. "Operators moeten hun mobiele datadiensten gaan promoten. Dit zijn ze niet gewend, aangezien hun diensten zich voorheen vanzelf verkochten." "De draadloze markt kent niet één specifieke killer application zoals velen nog altijd zoeken. Het is meer een cocktail. Alle applicaties – ringtones, spelletjes, video en muziek – zullen uiteindelijk een plekje op een mobieltje veroveren." Volgens de analist hebben ringtones en spelletjes zich inmiddels al bewezen als succesnummer. Met video en muziek zal het evenwel langer duren voordat deze doorbreken als mobiele dienst. Naast de prijsstelling is ook de soort content die wordt geboden doorslaggevend voor het succes van dergelijke diensten. IDC verwacht dat de nadruk vooral zal liggen op voetbal. Ook nieuws, weer en 18+ zal het volgens de onderzoekers goed doen als mobiel videomateriaal.