Van sociaal netwerk naar succesvol advertentiebedrijf: Facebook zit er middenin. En we kunnen niet ander concluderen dan dat het Zuckerberg & co voor de wind gaat. Het actieve gebruik blijft groeien, het mobiele gebruik blijft groeien, en belangrijker: adverteerders weten Facebook goed te vinden. Bovendien slaat Facebooks uitgedokterde mobiele strategie aan.

Niet gek, want Facebook heeft intussen dagelijks 609 miljoen mobiele gebruikers. Maandelijks zijn dat er zelfs iets meer dan een miljard. Een aantal dat bovendien al jaren in de lift zit, blijkt uit de laatste kwartaalcijfers die het bedrijf bekend maakt. In het eerste kwartaal van 2014 bezochten dagelijks 802 miljoen gebruikers het sociale netwerk. Dat is een stijging van 21 procent vergeleken met een jaar geleden.

Verdiensten stijgen explosief

Wat leveren al deze gebruikers op? Nou, in totaal draaide Facebook een omzet van 2,5 miljard dollar. Dit is hoger dan de verwachting van analisten vooraf: 2,36 miljard dollar. Van die 2,5 miljard dollar komt het leeuwendeel uit advertenties: liefst 2,27 miljard dollar. Een stijging van 82 procent jaar-op-jaar. De grote aanjager is daarbij mobiel: de inkomsten uit advertenties bestaan nu voor 59 procent uit mobiel.

Dat bezorgt Facebook een netto inkomen van 642 miljoen dollar, bijna een verdriedubbeling vergeleken met vorig jaar, toen er nog 219 miljoen dollar werd verdiend.

FB Q114 Earnings Slides

Lees verder: Facebook vertoont ads in apps van anderen