Veel Europese providers eisen al jaren geld van Google en consorten vanwege het dumpen van terabytes verkeer op de dichtslibbende netwerken. Als dat niet goedschiks gaat, dan maar kwaadschiks. En dus gaan verschillende mobiele providers later dit jaar advertenties blokkeren voor hun gebruikers, meldt de Financial Times.

De systemen zijn er klaar voor en worden geleverd door de Israëlische startup Shine. Hiermee kunnen providers de meeste advertenties wegfilteren, zoals die van Google, Yahoo en AOL. Reclame die verstopt zit in een feed, zoals bij Facebook en Twitter, wordt niet geblokkeerd.

Opt-in of default

Het plan wordt gezien als een rechtstreekse aanval op Google. Maar zo'n offensief kan als een boemerang terugkaatsen naar de operators zelf, zo leert de geschiedenis. Het is niet alleen in strijd met de netneutraliteit, maar bedreigt ook de inkomsten van miljoenen websites. Een eerder blokkeerexperiment van de Franse isp Free werd schielijk gestaakt na ophef.

In eerste instantie zal het reclamefilter opt-in zijn, maar de operator kan het ook default aanzetten. Die optie heet 'de bom'...