Martijn Bevelander was deze week verantwoordelijk voor ouderwets vuurwerk in het ietwat ingedutte ict-landschap. De goeie jongen lijkt tot over zijn oren verstrikt te zijn in smerige spampraktijken. Hij heeft in ieder geval de schijn tegen zich. Maar daar is genoeg over gezegd. Het meest ongeloofwaardige nieuws kwam vanuit Japan.

Volgens persbureau AFP maken bladenmakers zich grote zorgen over het toegenomen aantal Japanners dat in winkels met hun nieuwste mobieltje kiekjes maken van tijdschriften. Deze plaatjes zouden ze vervolgens thuis kijken, zodat de bladen in de schappen verstoffen.

Zou het?

Laat ik nou een Nokia 3650 van T-Mobile te leen hebben. Een nieuw toestel van het Finse bedrijf met ingebouwde camera. Precies zo'n ding dus dat iedere Japanner in huis lijkt te hebben. Het verhaal vormt een aardige aanleiding het apparaat weer eens uit zijn doos te vissen. Want echt veel werk heeft hij nog niet mogen verrichten. Ik zou ook niet weten aan wie ik een mms'je (een sms'je met plaatje) zou moeten sturen. Het adresboek van een kluizenaar is waarschijnlijk voller.

Maar goed, daar gaat het hier niet om. Het lijkt me wel wat, digitale winkeldiefstal. Een cd-winkel heb ik al in geen jaren meer van binnen gezien, nu de boekwinkel nog. Helaas, het wordt weer eens niets. Het lijkt Privver wel.

Het Nokia-toestel maakt braaf een foto van het AFP-artikel en slaat het op in de hoogste kwaliteit. Met enige moeite krijg ik het plaatje getransporteerd naar mijn computer. Na opening is de teleurstelling groot. De tekst is met wat goeie wil min of meer leesbaar, maar om op deze manier de laatste Emerce te fotograferen lijkt me toch echt een brug te ver.

Nu is er aantal mogelijkheden. Japanners hebben betere toestellen. De Japanse bladen hebben grotere leestekens. Japanners hebben meer geduld. Of ik doe iets fout. Maar het lijkt er in ieder geval op dat mij hiermee de enige nuttige toepassing door de neus wordt geboord. Voor de rest moet ik volgens bedrijven als Vodafone, KPN en T-Mobile denken aan 'het delen van momenten' als belangrijkste voorwaarde voor het in hun ogen gegarandeerde succes van mms.

Dat lijkt mij dus helemaal niets, het delen van momenten met anderen via mms. Huppekee, heb je een keer een leuk moment, moet je daar een foto van maken en deze zo snel mogelijk naar iemand sturen. Anders is het moment weer voorbij. Tieners schijnen het leuk te vinden volgens de telecombedrijven. Ik moet het nog zien. De digitale winkeldiefstal is in ieder geval nergens op uitgelopen. De Nokia kan zijn doos weer in. Ik deel mijn moment wel zonder foto.