De totale Europese online advertentiemarkt zal dit jaar uitkomen op 793 miljoen euro, in vergelijking met 705 miljoen euro vorig jaar. Tot 2008 zal deze verder doorgroeien naar 1,38 miljard euro, zo denkt marktonderzoeker Forrester. Hiermee zal de online markt 1,5 procent van de totale advertentiemarkt voor zijn rekening nemen. De drie belangrijkste landen van het moment (Frankrijk, Duitsland en Engeland) zullen hun positie alleen maar versterken. In 2008 nemen deze landen maar liefst 900 miljoen euro voor hun rekening, aldus de marktvorser. Italië en Zweden volgen met samen 200 miljoen, terwijl de overige Europese landen, waaronder Nederland, de overige 15 procent moeten verdelen. Nederland zal met een verwachte omzet van 26 miljoen euro dit jaar een zevende plek in Europa bezetten. Volgend jaar komt de Nederlandse online advertentiemarkt vervolgens uit op 29 miljoen euro om in 2008 te groeien naar veertig miljoen euro. Hiermee zal ons land nog steeds een zevende plek bezetten. Als oorzaken van de geleidelijke stijging in de Europese landen noemt Forrester vooral het grotere gebruik van breedband en de gezondere algehele advertentiemarkt de komende jaren.