De Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) had bij het Federale Hof al eerder een rechtszaak ingediend tegen Google Australië en Ierland, het moederbedrijf van Google in de VS en online marktplaats Trading Post, onderdeel van Sensis. Trading Post ligt onder vuur omdat het namen van concurrenten heeft gebruikt om tussen de gesponsorde zoekresultaten van Google terecht te komen. Google zelf zou een manipulatief en misleidend beleid voeren ten aanzien van zoekresultaten.

De aanklachten tegen de Australische en Ierse Google-vestigingen heeft de ACCC nu laten vallen, schrijft de Sidney Morning Herald. De waakhond richt zich verder volledig op het moederbedrijf van Google en Trading Post. De aanklacht tegen deze partijen moet op 8 november zijn ingediend, waarna de hoorzitting op 16 november zal worden hervat. Het proces zal waarschijnlijk pas volgend jaar plaatsvinden.

Een woordvoerder van de ACCC ontkent dat de consumentenorganisatie per abuis de Australische en Ierse Google-vestiging had aangeklaagd. Het Amerikaanse moederbedrijf van het internetbedrijf had aangegeven "verantwoordelijk te zijn voor alle beschrijvingen op de Australische Google-site ".

Onderscheid

Google zou geen duidelijk onderscheid maken tussen gewone en bovenaan geplaatste gesponsorde zoekresultaten. Klanten zijn hierdoor volgens de ACCC misleid. Google beweert immers dat de meest relevante resultaten bovenaan komen, terwijl advertentiegeld zwaarder weegt.

Google verweert zich door te stellen dat de woorden "gesponsorde koppelingen" en de gekleurde schaduw een duidelijk onderscheid maken tussen commerciële en gewone zoekresultaten. De ACCC noemt de schaduw "erg subtiel" en afhankelijk van de manier waarop gebruikers tegen hun beeldscherm aankijken.

De ACCC heeft de aanklacht tegen Google ook uitgebreid met bezwaren tegen de gesponsorde koppelingen aan de rechterkant van de webpagina met zoekresultaten. Googles advocaten menen dat die advertenties nooit boven de zoekresultaten komen, aangezien ze ernaast verschijnen.

Het uiteindelijke oordeel van de Australische rechtbank kan behalve voor Google ook gevolgen hebben voor andere zoekmachines.