Het Duitse Fraunhofer-insituut voor Systeem- en Innovatieonderzoek (ISI) heeft bijna 500 experts gevraagd naar technieken die bepalend zijn voor onze communicatie in de komende 25 jaar. De deskundigen moesten een schatting maken wanneer bepaalde technologie├źn realiteit kunnen worden en welke gevolgen dat heeft voor maatschappij, economie en milieu. Ook moesten ze in de Delphi-studie aangeven welke belemmeringen de realisatie in de weg staan. Het resultaat is te lezen in een 160 pagina's tellend rapport.

3D-voetbal

In de eerste ronde werden 681 IT- en media-deskundigen ondervraagd, in de tweede ronde nog eens 481 deskundigen. Zij zijn van mening dat wegwerpelectronica binnen tien jaar werkelijkheid wordt, waardoor een nieuw milieuprobleem dreigt. Ze denken ook dat de monopoliepositie van de grote softwarebedrijven in stand blijft, dat het 'internet van dingen' in 2015 realiseerbaar is en dat spraakherkenningssoftware vanaf 2016 eindelijk goed bruikbaar is. Minder optimistisch waren de ondervraagden over de kansen van quantumcomputers en holografische 3D-toepassingen om bijvoorbeeld voetbalwedstrijden en speelfilms op een willekeurig oppervlak te projecteren. Die twee innovaties komen volgens de experts niet eerder dan 2022 en 2020, respectievelijk.

Digitaal aura

De experts moesten hun mening geven over de technische haalbaarheid van 35 scenario's. Maar ook al zijn futuristische toepassingen wel realiseerbaar, dat betekent nog niet dat we erop zitten te wachten. Ongeveer de helft van de experts denkt dat het mogelijk is om tussen 2010 en 2020 met een digitale 'aura' rond te lopen, waarin een voorkeurenprofiel is vastgelegd. Staat in het profiel dat de gebruiker van plan is een huis te kopen, dan krijgt deze hypotheek- en woningaanbiedingen toegestuurd. Het is een bekend scenario waarbij vaak kortingsbonnen van McDonald als voorbeeld worden gehanteerd, maar drievierde van de ondervraagden vindt het idee uit privacyoverwegingen niet acceptabel.

De experts verschillen van mening of het ooit zover komt dat internet grotendeels bestaat uit content die door gebruikers is gegenereerd: als maatstaf daarvoor werd een percentage van 80% genomen. Eenderde denkt dat dit voor 2015 het geval is, een kwart denkt dat het voor 2020 is gerealiseerd en bijna dertig procent denkt dat het genoemde percentage nooit gerealiseerd zal worden. Wel is bijna iedereen (88%) ervan overtuigd dat de gevolgen voor de maatschappij ingrijpend zullen zijn.

Privacy en personeel geen bezwaar

Continu online zijn is nodig om veel van de genoemde scenario's te kunnen realiseren. De meerderheid denkt dat pas tussen 2016 en 2020 het Seamless Network realiteit is, waarbij automatisch tussen verschillende netwerken kan worden overgeschakeld: mobiel, vast of via satellieten. De problemen om het voor elkaar te krijgen liggen op het gebied van techniek (64%) en gebrek aan standaarden (61%). Dat geldt overigens ook in het algemeen: de experts zien techniek als grootste hindernis voor de digitale toekomst, gevolgd door kosten. Standaarden, voldoende geschoold personeel, privacy en R&D zien ze veel minder als een belemmering.