Hiermee komt het aantal gebruikers van Unified Messaging-diensten in 2005 uit op 1,4 miljard. Zo zei Sara Radicati – CEO van de Radicati Group – deze week op het jaarlijkse European Forum for E-Business (vroeger bekend onder de naam European Electronic Messaging Association) dat in Parijs wordt gehouden. Deze voorspelling komt enigszins uit de lucht vallen. Nog maar acht maanden geleden leken gebruikers en analisten het somber in te zien met Unified Messaging. Dit zijn diensten waarbij alle soorten communicatie – fax, e-mail, instant messaging, voicemail et cetera - op één plek kunnen binnenkomen die met verschillende soorten apparaten kan worden benaderd.De bekendste aanbieder van dergelijke diensten is in Nederland XOIP. Unified Messaging kwam voor het eerst halverwege de jaren 90 op de markt. Hierna heeft het echter heel lang geduurd voordat de technologie breed werd omarmd. Volgens Radicati komt dat omdat er – zeker in het beginstadium – veel mis was met de aangeboden producten. Deze zouden incompleet en te weinig getest zijn. "Er waren enkele zeer, zeer slechte producten op de markt. Feitelijk moesten de gebruikers de techniek testen", zo stelt Radicati.De analist verwacht dat de grootste groei in het gebruik van Unified Messaging afkomstig zal zijn van uit de markt van draadloze apparatuur. Gebruikers zouden er behoefte aan hebben al hun berichten vanaf de draadloze apparaatjes te benaderen.