De nieuwe CA50, vorige week gepresenteerd tijdens de National Retail Federation show in New York, biedt medewerkers in een bedrijf toegang tot zowel data als spraakverkeer. Het apparaat biedt werknemers niet alleen toegang tot traditionele applicaties als voorraadmanagement, de VoIP technologie helpt ze klanten ook de klantenservice te verbeteren omdat personeel beter telefonisch bereikbaar is.

Met het draadloze apparaat kunnen handelaren een voorraad- of prijscheck doen, of via VoIP of walkie-talkie contact zoeken om meer informatie te verkrijgen van een collega of chef.

Versimpelde, lompe telefoon

De CA50 ziet eruit als een versimpelde, ietwat lompe mobiele telefoon; hij meet 11cm bij 4,5cm bij 2,5cm en weegt iets meer dan 100 gram. Van binnen zit een Xscale 312Mhz processor met Microsoft Windows CE 5.0, 64MB Ram en 32MB flash geheugen. Bovendien is hij uitgerust met een Wifi verbinding. Het bevat een webbrowser en een VoIP programma dat diverse communicatiestandaarden zoals Session Initiation Protocol (SIP) en H.323 ondersteunt.

Zelfs wanneer de winkelier of handelaar geen VoIP gebruikt, kunnen gebruikers nog altijd onderling communiceren via de walkie-talkie functie. Er kunnen tot 32 kanalen aangemaakt worden waardoor er speciale groepen ontstaan voor bijvoorbeeld alle chefs, de voorraadmenses of salesafdeling.

De barcode-scanner is Motorola's nieuwste 1-D scanningengine, voor het aflezen van streepjescodes.

Een server-applicatie zorgt er voor dat een beheerder gebruikersprofielen kan aanmaken en bijwerken, telefoons kan configureren en de scanners kan managen.

Motorola vertrouwt op haar netwerk van handelaren en systeemintegrators voor het ontwikkelen van software. Daarmee moet de CA50 eenvoudig in aanhaken op de server en webapplicaties van klanten, zegt Charles LaForge, product management chef voor Motorola's Enterprise Mobility Business groep.

Betere service voor winkelend publiek

Motorola claimt dat de scanner-telefoons tot een aantoonbare verbetering in de klanttevredenheid leiden. In een onderzoek onder 1300 kooplustigen tijdens de afgelopen feestdagen zei 40% een winkel uit te zijn gelopen omdat ze geen medewerker kon vinden, of omdat de rij voor de kassa te lang was. Van de mensen die de winkel uitliep, zijn 9 van de 10 niet meer teruggekomen.

Met een gemiddelde uitgave aan consumentenelektronica van 145 euro en een totaal gemiddelde van zo'n 80 euro, stapelen deze 'niet-verkopen' zich snel op, zegt LaForge. 'De CA50 zal het niet makkelijker maken voor een klant om een winkelmedewerker te vinden, maar als die eenmaal gevonden is, is het wel waarschijnlijker dat deze de klant sneller kan helpen naar wat ze zoeken', aldus LaForge. Andere gegevens zeggen dat meer dan 70% van het winkelend publiek zijn uiteindelijke koopbeslissing niet baseert op reclame maar op de winkelervaring. Verbeterde service in de winkel kan dus zeer winstgevend zijn.

De CA50 is vanaf donderdag in Nederland verkrijgbaar. De prijs schommelt, afhankelijk van de ordergrootte, tussen de 300 en 400 euro.