Op basis van het aantal verscheepte toestellen in de Verenigde Staten, heeft Nokia volgens Strategy Analystics een marktaandeel van 28 procent. Motorola, de nummer twee in de markt, volgt met 27 procent. Marktonderzoeker Gartner heeft iets andere cijfers. Volgens deze onderzoekers is Motorola al Nokia gepasseerd, zo schrijft The Wall Street Journal. Analisten hebben wel een verklaring voor de inhaalslag van Motorola. Deze fabrikant zou in het eerste halfjaar van 2003 meer nieuwe toestellen hebben geïntroduceerd dan Nokia. "De mobiele telefoon-portfolio van Nokia veroudert vrij snel", verklaart analist Chris Ambrosio van Strategy Analystics. Wereldwijd kan nog niemand tornen aan de marktleiderspositie van Nokia. Volgens Gartner heeft Motorola wereldwijd `slechts' een marktaandeel van 15 procent. Volgens een woordvoerder van Nokia was het Finse bedrijf gedurende het tweede kwartaal wel marktleider in de VS en zal dat ook zo zijn in het huidige, derde, kwartaal. Door agressieve reclamecampagnes en economisch herstel is de verkoop van mobiele telefoons in de Verenigde Staten in het eerste halfjaar toegenomen met 21 procent tot 45,4 miljoen stuks.