Firefox 22 gaat niet standaard third party cookies van bijvoorbeeld advertentienetwerken blokkeren. Mozilla heeft de default blokkade uitgesteld omdat het meer data wil verzamelen en analyseren.

De browsermaker wil eerst het effect van het blokkeren van een deel van deze cookies achterhalen. De patch die ervoor zorgt dat alleen cookies van daadwerkelijk bezochte websites worden toegestaan, zit nog in de testfase.

Deadline niet gehaald

Deze patch komt van ontwikkelaar Jonathan Mayer, tevens als onderzoeker verbonden aan Stanford University, en is toegevoegd aan de broncode van de aanstaande Firefox-browser, die gepland staat voor de week van 24 juni. De Bèta van Firefox 22 is nu uitgebracht, en bevat zoals beloofd wel de patch maar blokkeert de third party cookies niet default.

“De patch zoals nu is uitgebracht, vergt meer werk”, legt CTO Brendan Eich van Mozilla uit aan de News Service van Webwerelds uitgeverij IDG. Eich belooft over zes weken met meer informatie te komen. Dat is dan net na de release van Firefox 22. In die zes weken hoopt Mozilla dat vrijwilligers van zijn Bèta en Aurora-uitgaves mee willen werken aan de patch.

Veel verzet

De blokkade moet op een vergelijkbare manier werken als die van Apple-browser Safari, een browser die al jaren third party cookies standaard weigert. Maar voorlopig maakt het Mozilla-team zich nog zorgen over zogenaamde valse positieven en valse negatieven, waarbij de patch ervoor zorgt dat gegeven toestemming van één site op andere sites doorgaat (negatief) of juist cookies van een tweede website van hetzelfde bedrijf weigert (positief).

Het plan om third part cookies te weigeren kan op veel verzet rekenen. Met name vanuit de advertentiewereld wordt het als een doodsteek ervaren. Het gevolg van de aanstaande blokkade is dat adverteerders of andere partijen in de nieuwe situatie niet gevraagd worden om je surfgedrag te registreren, maar ongevraagd en default geblokkeerd worden.

Vicepresident Mike Zaneis van de IAB (Interactive Advertising Bureau) omschreef de aanstaande cookie-blokkade van Firefox als een “nucleaire aanval" op de advertentieindustrie.