De makers van Mozilla zijn er klaar voor: de aanval op de gevestigde spelers in de markt voor internetbrowsers. De markt wordt nu nog gedomineerd door Microsoft met zijn Internet Explorer. Naast deze browser opereren nog enkele nichespelers zoals Netscape en Opera. Aan Mozilla wordt al ruim vier jaar gewerkt door de open-sourcegemeenschap. De browser is beschikbaar voor verschillende platformen. Halverwege april werd Mozilla 1.0 Release Candidate 1 uitgegeven. Deze betaversie is inmiddels door meer dan 200.000 mensen gedownload, zo zegt Mitchel Baker, woordvoerder voor Mozilla.org. Afhankelijk van de reacties besluit de open-source groep of het nodig is om een Release Candidate 2 uit te brengen of niet voordat de officiële versie het levenslicht ziet. Dat zal volgens Baker naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar zijn. Veel gebruikers zijn te spreken over de 'tabbed browsing' mogelijkheid. Dit maakt het mogelijk om meerdere webpagina's te bekijken zonder elke keer een nieuw venster te hoeven openen. Als gebruikers op een website klikken, gaat Mozilla niet meteen rechtstreeks naar die pagina toe maar creëert de browser een button of een knop. De gebruiker kan zelf bepalen wanneer hij naar die pagina toegaat. Tabbed browsing is overigens niet helemaal nieuw. In eerdere versies van Mozilla bestond die mogelijkheid ook al. Maar in RC1 is het mogelijk om meerdere open tabs te bewaren als een enkele bookmark.

Pop-ups

Enkele testers hebben al aangegeven dat met het aanpassen van instellingen in Mozilla de gebruiker meer controle krijgt over het surfen. Door bijvoorbeeld bepaalde Javascript-functies uit te schakelen, is het mogelijk om in sommige gevallen pop-up advertenties uit te schakelen. Tevreden zijn gebruikers ook op de manier waarop webpagina's geladen worden en de chatclient ChatZilla die overweg kan met meerdere systemen. Toch is de open-source browser nog niet helemaal zoals het zijn moet. Gebruikers klagen nog over onverklaarbare crashes en problemen met de ondersteuning van plug-ins zoals Macromedia's Flash.

Aandeel

Volgens marktonderzoekers Jupiter Media Metrix is het maar de vraag of Mozilla snel een behoorlijk marktaandeel weet te veroveren. Volgens analist Michael Gartenberg zijn er geen bedrijven die Mozilla omarmen en zit er geen vast bedrijf achter die de software kan promoten (bijvoorbeeld naar computerfabrikanten). Dit heeft natuurlijk te maken met de open-sourcegedachte. Mozilla moet het hebben van de mond tot mond-reclame.