"E-mail is niet leuk meer", constateren de ontwikkelaars van Mozilla Raindrop. Vroeger kreeg iedereen maximaal tien e-mails per dag. Tegenwoordig is dat een veelvoud daarvan, en het gros is niet van bekenden maar automatisch verstuurd. Om een einde te maken aan een onoverzichtelijke inbox en te voorkomen dat belangrijke berichten over het hoof d worden gezien, werkt Mozilla aan Raindrop.

In die online applicatie worden e-mailberichten geselecteerd op belangrijkheid. Het programma maakt onderscheid tussen belangrijke berichten en bulk, zoals reclame of nieuwsbrieven. Het is de bedoeling om dat niet alleen voor e-mail te doen maar ook voor alle andere diensten die berichten aanleveren. Ook daar moet een schifting worden gemaakt tussen de grijze berichtenstroom en persoonlijke berichten.

Overzicht

Dat houdt in het geval van Twitter bijvoorbeeld in dat replies en direct messages wel naar voren worden gehaald in Raindrop, maar dat de rest wordt genegeerd. Hetzelfde moet mogelijk worden voor Facebook-berichten. Ook andere sociale netwerken en online diensten staan op de planning om te worden opgenomen in Raindrop.

Binnen Raindrop wordt dit allemaal in een enkele webapplicatie getrokken, met een zo minimalistisch mogelijke interface. Zo wil Mozilla het lezen van berichten weer overzichtelijk en een stuk minder tijdrovend maken.

Prototype

Het bedrijf heeft eerder deze week bekend gemaakt te werken aan dit "open berichtenprogramma voor het web". Tegelijkertijd is prototype 0.1 van Raindrop getoond. De applicatie is op dit moment alleen toegankelijk voor ontwikkelaars, die druk werken aan een installeerbare versie van Raindrop.

Raindrop UX Design and Demo from Mozilla Messaging on Vimeo.