De advertenties verschijnen bij het openen van een nieuw tabblad in de browser. De negen tegels die daar verschijnen, de zogenaamde Directory Tiles, tonen op dit moment nog de favoriete of meestbezochte websites. Maar daar komt binnenkort verandering in. Mozilla gaat in eerste instantie alleen bij nieuwe gebruikers deze voor hen nog lege tegels, deels vullen met advertenties.

Gesponsorde content

Deze worden door Mozilla zelf geselecteerd. "Sommige zullen afkomstig zijn van het Mozilla-ecosysteem, sommige worden populaire websites in de geografische locatie van de gebruiker en sommige worden gesponsorde content van zelf geselecteerde partners die Mozilla helpen bij het nastreven van onze missie. Advertenties krijgen daarbij duidelijke labels", schrijft Darren Herman, Mozilla's baas van de Content Services-afdeling op het Mozilla-blog.

Vorig jaar lag Mozilla nog onder vuur bij adverteerders vanwege zijn aangekondigde cookiebeleid. Firefox zou vanaf juni standaard third party cookies blokkeren, maar Mozilla stelde dat uit. En van uitstel dreigt afstel te komen. De blokkade kwam op losse schroeven te staan, en is nog altijd niet ingevoerd.

Nucleaire aanval?

Met name de Europese adverteerdersorganisatie IAB (Interactive Advertising Bureau) liet van zich horen. Zo noemde vicepresident Mike Zaneis de aanstaande verandering een "nucleaire aanval" op de advertentieindustrie. Juist op de jaarlijkse Annual Leadership Meeting van de IAB ontvouwde Mozilla deze week zijn nieuwe advertentieplannen.

Mogelijk wil Mozilla met het nieuwe advertentiemodel voor zijn eigen inkomsten zorgen. Nu is het bedrijf nog zwaar afhankelijk van suikeroom Google. In ruil voor default zoeken maakte Google een kleine 280 miljoen dollar - 90 procent van de omzet - over naar non-profit organisatie Mozilla.