De gebruiker blijft centraal staan bij de ontwikkeling van de Firefox-browser. Het plan van de nieuwe Directory Tiles, waarbij een deel van de tegels van een nieuw tabblad uit advertenties bestaan, kreeg de afgelopen week hevige kritiek onder Firefox-gebruikers.

Maar zowel voorzitter Mitchell Baker van de Mozilla Foundation als Mozilla's vicepresident van zakelijke en juridische zaken, Denelle Dixon-Thayer, schrijven dat de test niet ten koste gaat van de gebruikerservaring. Mozilla heeft daarnaast ook een FAQ-pagina opgericht vanwege de velen vragen onder gebruikers.

30 dagen

Daar wordt vermeldt dat de advertenties na ongeveer 30 dagen plaatsmaken voor tegels met veelbezochte websites. Er zullen bovendien geen tracking cookies gebruikt worden bij de gesponsorde tegels, die zoals eerder vermeld alleen nieuwe gebruikers te zien krijgen.

Baker schrijft op haar blog dat Mozilla goed nagedacht heeft over het plan. "Wanneer we ideeën hebben over hoe content van waarde kan zijn voor mensen, kijken we of er inkomsten mogelijk zijn, en of mensen zich daar aan zouden ergeren of dat het iets bruikbaar oplevert. Advertenties binnen zoekmachines blijken bruikbaar", aldus de Mozilla Foundation-voorzitter, die verder meldt dat 2 of 3 van de 9 tegels worden gesponsord.

Gebruiker op één

Dixon-Thayer benadrukt op haar beurt het belang van diversiteit bij de inkomsten van Mozilla. "Verschillende inkomstenbronnen zijn geen vereiste, vanwege onze sterke partnerschappen met zoekmachines, die waarde opleveren voor onze gebruikers, partners en Mozilla. Diversificatie is voor ons een keuze, want zoals diversiteit centraal staat met een gezond web, staat diversiteit bij inkomsten centraal bij een gezond project", schrijft zij in een blogpost. Volgens Dixon-Thayer staat de gebruiker altijd op 1, de missie van Mozilla op 2 en volgt dan pas het kijken naar eventuele inkomsten.

Mozilla is zoals bekend zwaar afhankelijk van Google. Het contract tussen beide partijen loopt nog tot november 2014. Ondertussen werkt Mozilla aan de ontwikkeling van het eigen Firefox OS, dat zoals voorzitter Baker in de commentaren op haar blogpost schrijft, "extreem duur is."