In februari presenteerde Mozilla zijn plannen om advertenties in zijn Firefox-browser te gan verkopen. In eerste instantie zouden alleen nieuwe gebruikers deze te zien krijgen bij het openen van een nieuw tabblad in de browser. De negen tegels die daar verschijnen, de zogenaamde Directory Tiles, tonen nu alleen de favoriete of meestbezochte websites. Voor nieuwe gebruikers is de pagina vrij leeg.

Geen schermen vol logo's

Het 'experiment' met advertenties wordt op een laag pitje gezet, schrijft Mozilla-manager Johnathan Nightingale. "Veel mensen in onze gemeenschap waren bang dat we van Firefox een rommeltje zouden maken, met logo's verkocht aan de hoogste bieder, zonder baat voor de gebruiker. Dat gaat niet gebeuren. Zo zitten we bij Mozilla niet in elkaar."

Mozilla wil wel meerdere verbeteringen doorvoeren in de pagina voor nieuwe tabbladen, maar voorlopig dus nog geen advertenties. "We testen een mix van onze eigen sites en andere nuttige sites op het web. Deze tests dienen alleen om erachter te komen wat onze gebruikers handig vinden en wat ze negeren. We verdienen er niet aan", aldus Nightingale.

Do not track

Het Noorse Opera Software heeft al langer advertenties in de new-tab page als inkomstenbron. Mozilla botste eerder met de reclamebranche vanwege zijn voorgestelde Do Not Track-technologie, waarmee gebruikers automatisch kunnen doorgeven aan uitgevers en adverteerders dat ze niet willen dat die hun gedrag op websites bijhouden. Volgens de adverteerders leidt dat tracken juist tot relevantere advertenties. Eind 2013 staakte Mozilla de voorgenomen cookie-blokkade.