Dat melden diverse media. Nu de meeste rechtszaken achter de rug zijn ziet het bedrijf kans de dienst te hervatten. MP3.com sloot de afgelopen maanden licentie-overeenkomsten voor My.MP3.com met alle grote platenmaatschappijen, te weten Sony, EMI, Warner, BMG en Universal.

My.MP3.com, waarmee internetters via de site van MP3.com overal kunnen luisteren naar cd's die zij in bezit hebben, wordt nu opnieuw gelanceerd in een gratis en een betaalde versie. MP3.com heeft het afgelopen halfjaar zo'n 170 miljoen dollar uitgegeven aan schikkingen en rechtszaken en dat geld moet ergens worden terugverdiend.

Bij de betaalde dienst kunnen gebruikers voor in totaal 500 cd's aan muziek opslaan voor 49,95 dollar per jaar. Met de gratis versie mogen 25 cd's worden opgeslagen. MP3.com hoopt geld te verdienen aan de gratis dienst door internetters reclame te laten beluisteren wanneer zij de dienst gebruiken. Gebruikers van de gratis dienst mogen hun collectie onbeperkt uitbreiden met cd's die zij bij één van de webwinkels hebben gekocht waarmee MP3.com samenwerkt.

Het principe van de dienst blijft hetzelfde: gebruikers moeten bewijzen dat zij een bepaalde cd in bezit hebben door hem in de cd-rom drive te plaatsen, waarna deze wordt gelezen door MP3.com. Om te voorkomen dat gebruikers de collectie van vrienden lenen om die op te slaan bij MP3.com, zal steekproefsgewijs gevraagd worden een bepaalde cd opnieuw in de cd-rom drive te plaatsen.

Gebruikers kunnen nog alleen naar muziek luisteren van platenmaatschappijen waarmee MP3.com een overeenkomst heeft gesloten. Dat betekent dat muziek van een aantal onafhankelijke labels nog niet beschikbaar is. Onder meer de Backstreet Boys en 'N Sync kunnen voorlopig niet worden opgeslagen. Zomba Records, de platenmaatschappij van de acts, is nog in gesprek over een regeling met de muzieksite.

Naast abonnementsgelden en advertenties hoopt MP3.com inkomsten te genereren uit het doorspelen van gegevens uit het klantenbestand aan platenmaatschappijen. "Wie heeft ooit de e-mailadressen van een miljoen Madonna-fans gehad? Niemand", zo zegt Michael Robertson, CEO van MP3.com tegen de New York Times.

Het is de vraag of MP3.com er wél in zal slagen de e-mailadressen van een miljoen Madonna-fans te verkrijgen. Betalen voor diensten, zeker voor muziek, is nog altijd weinig populair onder internetters. Bovendien moet nu betaald worden om muziek te beluisteren waarvoor al een keer betaald is, namelijk bij aanschaf van de cd.