De telecom/ict-branche adverteerde net als in het eerste kwartaal het meest op internet (11 miljoen euro). De branches media en financiële dienstverlening volgen met respectievelijk 9,6 miljoen en 7,9 miljoen euro. Dit blijkt uit de registratie van de mediabestedingen door BBC De Media en Reclame Bank. Microsoft is verreweg de grootste adverteerder op het Nederlandse internet met 1,75 miljoen euro aan bestedingen in het eerste halfjaar. Het softwarebedrijf wordt gevolgd door DSB Bank, GSMweb.nl, Telfort en KPN. Ruim driekwart van het advertentiebudget op internet wordt uitgegeven aan buttons, banners, skyscrapers (gezamenlijk 23 miljoen euro) en advertorials (18 miljoen). Ongeveer 10 procent van de mediabestedingen op internet vindt plaats in de vorm van pop-ups (5,5 miljoen). BBC registreert de internetbestedingen sinds januari 2004, waardoor nog geen inzicht bestaat in de ontwikkeling van de online bruto mediabestedingen in vergelijking met voorgaande jaren. Eerder deze maand maakte IAB Nederland nog melding van een stijging van 58 procent in het tweede kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Hier ging het om netto bestedingen. Voorlopig leveren dertien van de belangrijkste exploitanten van IAB Nederland de data voor de registratie van BBC De Media en Reclame Bank aan: MSN, Adlink, IP, Funda, IDG Communications (uitgever van onder meer WebWereld), Ilse, Lycos, Veronica Digitaal, Wanadoo, Webads, Wegener Multimedia, Adformatie en Netdirect. Hiermee wordt inzicht verkregen in de mediabestedingen van ruim 1500 websites en daarmee een groot deel van de Nederlandse markt.