In de Verenigde Staten vernieuwde Microsoft woensdag haar portalsite MSN. Dat gebeurde op de dag dat America Online versie 6.0 van haar browsersoftware uitbracht. Microsoft is in de Verenigde Staten in een felle strijd om de gunst van de internetter verwikkeld met AOL en Yahoo. Maar Microsoft is nog in 32 andere landen actief met lokale versies van haar MSN portal. Het softwareconcern is dan ook een wereldwijde campagne begonnen die 150 miljoen dollar gaat kosten. In Nederland gaat de campagne op 20 november van start. "We zullen daarin benadrukken dat we enerzijds onderdeel zijn van een wereldwijd netwerk, maar anderzijds duidelijk een lokaal karakter hebben", zo stelt Joost Nienhuis, woordvoerder voor MSN in Nederland. Een aantal diensten zal vernieuwd worden. Zo zullen de 74 miljoen gebruikers die de webmaildienst Hotmail wereldwijd telt, voortaan kunnen zien of er bekenden online zijn. Indien gewenst, kunnen zij dan via Hotmail een chatsessie met iemand beginnen. De zoekfunctie op MSN.nl is al vernieuwd, aldus Nienhuis. "Die veranderingen betreffen vooral de achterkant van de site, zodat we meer relevante zoekresultaten kunnen geven." Microsoft zal verder op haar portalsite de MSN Explorer ter download aanbieden, een aparte browser waarmee de verschillende internetdiensten van het softwareconcern geïntegreerd worden. "Een gebruiker hoeft dan maar een keer in te loggen om toegang te krijgen tot bijvoorbeeld Hotmail en Messenger. Nu is het programma nog op de Verenigde Staten georiënteerd, maar we zullen zeker een lokale versie uitbrengen. Eind dit jaar wordt een test gedaan in Duitsland, in het voorjaar van 2001 willen we in Nederland beginnen", zo zegt Nienhuis.