Dat blijkt uit de top tien van internetuitgevers voor de maand februari die marktonderzoeker Nielsen/NetRatings woensdag bekendmaakte. De eerste zes plaatsen van de ranglijst zijn ongewijzigd ten opzichte van januari. MSN neemt de eerste plaats in met bijna 3,1 miljoen unieke bezoekers. Sanoma is tweede, met slechts 24.000 minder unieke bezoekers dan MSN. Het Finse Sanoma nam vorig jaar de publiekstijdschriften en de op consumenten gerichte internetactiviteiten, zoals Ilse en Startpagina, van VNU over. KPN neemt in de top tien de derde plaats in met 2,6 miljoen unieke bezoekers, gevolgd door Microsoft met 2,2 miljoen, Lycos met 1,4 miljoen en Yahoo met 1,3 miljoen. Rabobank wint een plaats en staat nu zevende met 1,2 miljoen unieke bezoekers. Ook Google stijgt een plaats. De zoekdienst telt 1,1 miljoen unieke bezoekers en blijft Wanadoo, dat twee plaatsen daalt, nipt voor. Tiscali completeert de top tien met net iets minder dan 1,1 miljoen unieke bezoekers.

Pageviews

Opvallend is dat bezoekers veel meer tijd bij MSN spenderen dan bij sites van Sanoma. In februari bracht de gemiddelde MSN-bezoeker 39 minuten op de site door, terwijl de bezoeker aan de Sanoma-sites maar 14 minuten besteedde. Ook met het aantal pageviews laat het portalbedrijf van Microsoft Sanoma ver achter zich: 295 miljoen voor MSN tegen 74 miljoen voor Sanoma.

Hotmail

De verklaring voor het verschil is Hotmail, aldus marketingdirecteur John Timman van Nielsen/NetRatings. De populaire webmaildienst wordt meegeteld bij de cijfers van MSN. De internetters die hun Hotmail lezen genereren veel pageviews, terwijl bezoekers van bijvoorbeeld de populaire Sanoma-site Startpagina vrij snel weer vertrekken. Het bereik van MSN en Sanoma is wel gelijk. Beide uitgevers werden in februari bezocht door 56 procent van het totaal aantal actieve internetters. Volgens Nielsen/NetRatings maakten vorige maand 5,5 miljoen Nederlanders actief gebruik van internet, waar bijna 9,3 miljoen internetters toegang had tot internet. In dezelfde maand vorig jaar telde Nederland iets meer dan 4 miljoen actieve internetters, terwijl bijna 8 miljoen mensen online kon gaan. Het onderzoeksbureau heeft alleen toegang vanuit huis gemeten. De gemiddelde internetter ging in februari vijftien keer online en bezocht 49 domeinen. In deze cijfers zit vrijwel geen beweging ten opzichte van vorig jaar.