Dat claimt het softwareconcern, dat zich daarbij baseert op een onderzoek van Jupiter Media Metrix. Microsoft telde in februari wereldwijd 29,5 miljoen gebruikers tegen 29,1 miljoen voor AOL Instant Messenger (AIM). Jupiter Media Metrix bevestigde de gegevens tegen persbureau Bloomberg. Cijfers van concurrenten als Yahoo Messenger en ICQ (eveneens onderdeel van AOL Time Warner) zijn niet bekendgemaakt. Volgens het onderzoek is MSN Messenger de meest gebruikte chatsoftware in Frankrijk, Japan, Spanje en Groot-Brittanni├ź. In de Verenigde Staten is AIM nog dominant. Volgens Microsoft is het gebruik van MSN Messenger de afgelopen twaalf maanden wereldwijd met meer dan 200 procent toegenomen en buiten de Verenigde Staten met meer dan 300 procent. Gebruikers van de IM-software en van webmaildienst Hotmail (dat wereldwijd 89 miljoen gebruikers telt) brengen meer tijd door op het netwerk van MSN-sites, zo blijkt uit eigen onderzoek van het softwareconcern. Het is een van de redenen waarom Microsoft zwaar op de diensten inzet. De gegevens van Jupiter Media Metrix ondermijnen de vaste klacht van onder meer Microsoft dat AOL Time Warner op het gebied van instant-messaging een monopoliepositie inneemt. De concurrentie klaagt al jarenlang dat het concern die positie in stand houdt door haar software niet compatibel te maken met bijvoorbeeld MSN Messenger of Yahoo Messenger. Tegelijk kan het feit dat gebruikers van de verschillende IM-software niet met elkaar kunnen communiceren ook een voordeel voor de concurrentie opleveren. Volgens Jupiter Media Metrix zien veel internetters zich erdoor genoodzaakt twee of meer diensten te gaan gebruiken. Uit een onderzoek van Jupiter Media Metrix november vorig jaar bleek overigens al dat Yahoo en Microsoft in de Verenigde Staten snel inlopen op AOL met IM-software. De gegevens werden toen door andere onderzoeksbureaus in twijfel getrokken: de voorsprong van AOL zou nog veel groter zijn.

Eerdere relevante berichten:
Concurrentie AOL klaar met gezamenlijk IM-protocol (09 februari 2001)
Chatsoftware AOL blijft potdicht voor concurrentie (15 januari 2001)
Yahoo en MSN lopen in op messenger-gigant AOL (17 november 2000)