Microsofts online tak MSN introduceert vanaf 10 augustus een weblogdienst in samenwerking met het Japanse bedrijf T.O.S.. Voorlopig gaat het om een proef. De officiële introductie volgt later dit jaar. Binnen een jaar denkt MSN één miljoen Japanse gebruikers te hebben. Of de dienst ook in de Verenigde Staten, Europa en elders zal worden aangeboden, moet nog worden besloten, zo meldt persbureau Reuters. De weblogdienst biedt MSN-gebruikers de mogelijkheid om gratis een weblog, soort online dagboek, bij te houden. De inkomsten komen van advertenties en extra diensten zoals meer opslagruimte. De interesse van Microsoft voor weblogs komt niet uit te lucht vallen. In mei liet Bill Gates zich nog ontvallen dat een weblog een interessant informatiekanaal voor bedrijven kan zijn. Via een weblog kan informatie snel onder het personeel of andere contacten worden verspreid. Een weblogdienst kan, zeker als het bij de zakelijke markt aanslaat, een potentiële inkomstenbron zijn, aldus Gates in mei. Microsoft hoopt dan ook dat de nieuwe weblogdienst met name bij bedrijven zal aanslaan.

Inkomstenbron

De stap om een weblogservice op te zetten, wordt door kenners als een manier gezien om de concurrentie van Google het hoofd te bieden. Google kocht in vorig jaar Blogger.com, één van 's werelds grootste weblogdiensten op. Webloggen is in Japan nog niet zo populair als in Europa en de VS. Vorig jaar startte onder meer de Japanse provider Nifty met een weblogdienst. Deze dienst telt nu ruim 40.000 gebruikers.