Sociale nieuwsdienst Newsvine uit Seattle is opgekocht door het tv-station MSNBC. Web 2.0 blog Techcrunch maakte gisteren als eerste melding van de transactie. De overname geschiedt geheel in contanten, voor een onbekend bedrag.

Newsvine is vergelijkbaar met haar bekendere broertje Digg, evenals Reddit, Slashdot en het Nederlandse eKudos of NuJij: geregistreerde leden kunnen zelf nieuwtjes of webcuriosa aanbevelen en de 'gemeenschap' bepaalt vervolgens door te stemmen of dit ook echt nieuwswaardig is. Uiteraard kan over elke ingebrachte nieuwslink uitvoerig worden gediscussieerd. Leden kunnen bovendien ook nog hun ei kwijt op een eigen subdomein, waarmee ze zelfs reclame-inkomsten kunnen genereren.

Newsvine oprichter Mike Davidson is niet rouwig om te worden opgeslokt door een 'ouderwetse' mediagigant. "Onze visie was altijd om een omgeving te creëren waar zowel oude als nieuwe media elkaar kunnen versterken", aldus Davidson op zijn eigen blog.

Verkennende gesprekken tussen de twee partijen waren al gaande sinds mei dit jaar. Voorlopig blijft Newsvine overigens onafhankelijk opereren; de daadwerkelijke assimilatie in het 'ecosysteem' van MSNBC zal in een later stadium geschieden.

Newsvine trekt naar eigen zeggen rond de één miljoen bezoekers per maand, waarvan een onbekend aantal actieve leden. MSNBC behoort samen met CNN en Fox News Channel tot de grote jongens van het Noord-Amerikaanse televisienieuwslandschap. Microsoft en NBC zijn beiden vijftig procent eigenaar van het tv-station. Het is de allereerste acquisitie van het mediabedrijf.

Vorig jaar werd al web 2.0 nieuwsdienst Reddit opgekocht door uitgeverij Condé Nast, eigenaar van onder andere Wired. Ondanks verschillende avances van grote mediabedrijven (vooral van MySpace-moeder News Corp) is de grootste en bekendste sociale nieuwssite, Digg, nog steeds onafhankelijk.