"Eind maart zal de laatste popup-banner het levenslicht zien doven", zegt Rob Molenaar van MSN. "Uit Europees onderzoek blijkt dat consumenten pop-ups de meest vervelende advertentievorm op internet vinden." De Microsoft-afdeling ziet zichzelf als `marktleider' verantwoordelijk voor het aanbod van advertenties op de site. "Je ziet dat er een soort evolutie gaande is op internet", vervolgt Molenaar. "Adverteerders gaan de enorme variëteit aan advertenties standaardiseren." MSN wil er naar eigen zeggen alles aan doen om irritatie van bezoekers te voorkomen. Pop-ups en `niet-contextuele advertenties' (bijvoorbeeld een reclame voor maandverband op een autopagina) zullen van de website verdwijnen. Molenaar zegt `niet huiverig' te zijn voor omzetverlies. Eerder deze week maakte advertentiebedrijf WebAds al bekend dat het stopt met de verkoop van pop-upadvertenties. WebAds liet NFO Trendbox onderzoeken wat bezoekers van de advertentievorm vinden. Daaruit bleek dat websites die pop-ups vertonen vaak worden gemeden.