MTV gaat per direct van start met de downloaddienst. Het mediabedrijf heeft naast deals met de vijf grote platenmaatschappijen een overeenkomt gesloten met Rioport.com, dat de (tegen kopiëren beveiligde) technologie voor de dienst zal leveren. De downloadoptie wordt verzorgd op MTV.com en VH1.com, de site die het clipstation voor de 'oudere' popliefhebber ondersteunt. Wanneer bezoekers op de webradiokanalen op de twee sites een nummer voorbij horen komen dat hen bevalt, kunnen zij op een 'koop'-knop klikken om het bewuste liedje te downloaden. Het downloaden van een liedje zal één tot twee dollar gaan kosten, voor een heel album moet 12 tot 19 dollar worden betaald. Voor het eind van de maand moeten tienduizend nummers beschikbaar zijn, zo zei CEO Jim Long van RioPort. Dat is ongeveer de helft van de totale downloadcatalogus van BMG, EMI, Sony, Universal en Warner gezamenlijk. Ten opzichte van het totaal aantal beschikbare nummers van de verschillende platenmaatschappijen, is het uiteraard nog slechts een fractie. MTV kondigde vorige week al aan in de Verenigde Staten twee van haar clipkanalen meer te gaan integreren met de website van het bedrijf. De downloaddienst is daar een eerste voorbeeld van, zo blijkt uit opmerkingen van Nicholas Butterworth, de CEO van de digitale afdeling van MTV. Butterworth zei dat tegen het eind van het jaar ongeveer de helft van de muziek die op de tv-stations wordt vertoond, onmiddellijk op de site te downloaden is. "We verwachten dat het niet lang duurt voordat het zien van een videoclip op onze stations een garantie is dat je het nummer kunt downloaden." Eerder deze week kondigde RealNetworks de downloaddienst MusicNet aan, waarvoor het bedrijf overeenkomsten heeft gesloten met AOL Time Warner, EMI en BMG. Microsoft lanceerde eveneens een online muziekdienst, al is daar vooralsnog geen muziek te downloaden. De verschillende partijen hopen het gat te vullen dat in hun ogen zal ontstaan door het nakende einde van Napster. Tot nu toe zijn diensten waarbij tegen betaling muziek kon worden gedownload echter nog niet erg succesvol geweest. MTV en de anderen hopen waarschijnlijk dat consumenten wel bereid zijn geld neer te leggen als zij niet meer terecht kunnen bij Napster, de grootste gratis muziekdatabase ter wereld. Volgens Butterworth is het succes voor betaalde muziekdiensten vooralsnog uitgebleven omdat er nauwelijks aanbod was. "Een jaar terug waren er nog maar honderd nummers van de grote platenmaatschappijen online beschikbaar. Wij hebben er eind deze maand al tienduizend." Om succesvol te zijn, lijkt het verder essentieel om de vijf grote muziekuitgevers aan boord te hebben. MTV heeft op dat gebied dan ook een streepje voor op MusicNet.

Eerdere relevante berichten:
Ook Microsoft duikt op online muziek (04 april 2001)
Real samen met EMI, AOL, BMG in grote muziekdeal (02 april 2001)