KPN Telecom en internetprovider Eweka eisten vorige week vrijdag voor de rechter een verbod op de reclame van Multikabel. Ze vinden dat er sprake is van misleiding van consumenten. Volgens KPN verdraait Multikabel namelijk de eigenschappen van kabelinternet.

Begin augustus startte Multikabel met zijn nieuwe campagne, waaronder een tv-spot. Volgens de kabelprovider verkoopt adsl beter dan kabel en is zodoende de slogan 'adsl via de kabel' geboren.

"Adsl-internet staat voor veel mensen voor snel internet voor een vast bedrag per maand", zo stelde de provider begin deze maand in een brief aan zijn huidige abonnees. "Daarom hebben wij besloten deze term actief in onze communicatie te gebruiken."

De rechter, mr. P.H.B. Littooy, denkt hier echter anders over. "Het feit dat Multikabel wellicht een techniek vergelijkbaar met die van adsl aanbiedt, wil nog niet zeggen dat zij voor haar product zonder meer de aanduiding adsl mag bezigen."

"Algemeen bekend mag worden verondersteld dat het begrip adsl is ontstaan in de jaren 1998/1999 en dat het is ontwikkeld ten behoeve van internettoegang via de telefoon, mede als antwoord op de kabelexploitanten die hun diensten hadden uitgebreid met internettoegang voor consumenten", zo beargumenteert Littooy zijn uitspraak.

Technische verhalen

Multikabel zegt nog niet te weten of het bedrijf in hoger beroep gaat tegen de uitspraak. De provider constateert dat consumenten geen behoefte hebben aan 'technische verhalen over het onderscheid tussen internet via de kabel en via de telefoonlijn'.

"Er is veel gediscussieerd over techniek, dat is jammer", reageert Nico Rijkhoff namens Multikabel. "Volgens de rechter associëren mensen adsl met een telefoonlijn. Wij willen de discussie nu achter ons laten."